רחל פנחסי

פרופיל
רחל
פנחסי
החוג למוסיקולוגיה

החוג למוסיקולוגיה

נושא מחקר: "הכל זה מלמעלה, אז אל תבכי הלילה": מוזיקה פופולרית בישראל והדיאלקטיקה של מזרחיוּת ומסורתיוּת בדִמיוּנֵי הישראליות העכשווית.

מנחה: ד"ר עודד ארז.

תקציר מחקר: המחקר שלי עוסק בנוכחות של מִזרחיוּת ומָסוֹרתִיוּת במוזיקה פופולרית עכשווית בישראל. אני מתעניינת באופנים השונים בהם מזרחיות ומסורתיות באות לידי ביטוי במוזיקה הפופולרית כשלעצמן או בזיקה הדדית, ובוחנת את יחסי הגומלין בין מזרחיות/מסורתיות לבין יהודיוּת וזהות לאומית ישראלית. אני מבקשת להראות כיצד מזרחיות ומסורתיות מנוסחות כמסמנים חופפים של יהודיוּת ושל ישראליות, וכיצד רעיונות ותפיסות לאומיות בישראל מתעצבות מחדש "מלמטה" דרך תרבות היומיום הפופולרית. תוך בחינה היסטורית וביקורתית של היווצרות הקטגוריות הסוציולוגיות מזרחיות ומסורתיות, אני בוחנת תהליכים פוליטיים-חברתיים ארוכי טווח שמשתקפים ומשועתקים בסגנונות מוזיקה מגוונים במיינסטרים הישראלי, ומובילים בין היתר להבנייתה של הישראליות העכשווית המרכזית כמסורתית-לאומית. 

תקציר ביביליוגרפי:  רחל פנחסי היא דוקטורנטית בחוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית, משנת 2023. כותבת את עבודת הדוקטורט תחת הנחייתו של ד"ר עודד ארז. חוקרת מוזיקה פופולרית, מזרחיות ומסורתיות, ומתעניינת בהשתתפותן של אתניוּת ודתיוּת בעיצוב הזהות הלאומית בישראל.
השלימה תואר ראשון ותואר שני במוזיקה (בהצטיינות), ותעודת הוראה באוניברסיטת בר אילן. עבודת המאסטר שלה עסקה בפופ ים-תיכוני עכשווי בישראל תוך בחינת מערכת היחסים הדינמית של הצימוד מזרחיות ומסורתיות בעשורים האחרונים.
עובדת משנת 2020 כעוזרת מחקר בפרויקט "חתונות ישראליות: אתנוגרפיה של תקליטני חתונות בישראל וקהליהם" של עודד ארז, ומ-2022 בפרויקט "קול רוחני משלך: פרקטיקות מוסיקליות חדשות בקרב נשים דתיות בישראל" בהובלת נעמי כהן-צנטנר (אוניברסיטת בר אילן) ואביגיל ווד (אוניברסיטת חיפה); שניהם בתמיכת הקרן הלאומית למדע (ISF). בנוסף, שותפה במחקר אתנוגרפי על תקליטניות דתיות וקורסי תקלוט לנשים.

מלגת נשיא תשפ"ה