עינה ששון

עינה ששון
עינה
ששון
היסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

נושא המחקר: אוכל ואכילה, זהות ויחסים חברתיים בתקופת השואה בגרמניה ובהולנד

שם המנחה: פרופ' עמוס גולדברג

תקציר המחקר:  מתוך הנחת חשיבותו הרבה של האוכל הן להישרדות פיזית והן להבנת זהותם ויחסיהם החברתיים של בני אדם בכל תקופה היסטורית, שאלת המחקר שלי היא מה ניתן ללמוד מתוך המקורות אודות אוכל וארחות-מזון על חיי היומיום של היהודים בגרמניה ובהולנד בזמן מלחמת העולם השנייה (1945-1939). המחקר יתייחס גם לשאלת חשיבותם ותפקידם של האוכל ואכילה עבור בני האדם בתקופות משבר קיצוני. במבט "מלמטה למעלה", באמצעות המידע שאאסוף מיומנים, מכתבים ומקורות ראשוניים אחרים של יהודים אודות חוויותיהם בהקשר לאוכל ולאכילה, אבקש לחשוף את התפקידים השונים שלהם בחיי היומיום: כאמצעי חיוני להישרדות פיזית, כמארגן זמן בשגרה ובאירועים מיוחדים, כאמצעי ליצירת זהות אישית וקבוצתית ובידול מעמדי וכסמן מגדרי. מטרתו של המחקר להעשיר את ידיעותינו אודות חיי היומיום של היהודים בתקופת השואה, זהותם ויחסיהם החברתיים מתוך הפריזמה של האוכל, אשר בלעדיו חקר חיי היומיום באף תקופה לא יהיה שלם.

תקציר ביוגרפי:  אני בוגרת תכנית "רביבים" באוניברסיטה העברית, במסגרתה השלמתי תואר ראשון במקרא ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל ביהדות זמננו. את התיזה כתבתי בהנחיית פרופסור עמוס גולדברג, בנושא סימון היהודים באירופה בתקופת השואה. אני גם מורה להיסטוריה ותנ"ך.

פרסומים

" 'Marking' Jewish People in Europe during World War II", in: Behind the Star, NIOD, January 2023, https://www.niodimagelab.nl/marking-jewish-people.

מלגת מוסה 2021/22