ליהי יעקבי

ליהי יעקבי
ליהי
יעקבי
החוג ללימודי ספרד, פורטוגל ואמריקה הלטינית

החוג ללימודי ספרד, פורטוגל ואמריקה הלטינית

נושא המחקר: ספרות הבום הלטינו אמריקאית

מנחה: פרופ' רות פיין

תקציר המחקר: ספרות הבום, ששמה ניתן לה נוכח ההצלחה המסחרית הפתאומית לה זכו מחברים לטינו-אמריקאים ברחבי העולם, נשאה בשורה משמעותית לעולם הספרות הן במישור המקומי והן במישור האוניברסלי, ובשני רבדים שונים. ראשית, הייתה זו הפריצה הראשונה של ספרות לטינו-אמריקאית העוסקת בסוגיות מקומיות אל תוך הזירה הספרותית הבינלאומית. ספרות הבום צמחה בעיצומה של תקופה רוויית תמורות פוליטיות וחברתיות באמריקה הלטינית, על רקע השפעתה של המלחמה הקרה, המהפכה הקובנית שהכתה גלים ברחבי העולם, וכן נפילתן של ממשלות והופעתם של משטרים צבאיים. כל אלה קיבלו ביטוי ביצירות הבום אשר התפרסמו באירופה ובעולם כולו בשנות ה-60 וה-70 בקנה מידה חסר תקדים. שנית, מחברי ספרות הבום, שהושפעו מהמודרניזם ומתנועת האוונגרד הלטינו-אמריקאית, קראו תיגר על הכתיבה שנהגה עד אז ביבשת ועשו שימוש באמצעים ספרותיים חדשניים אשר הבנו מחדש את תפקידו של קורא היצירה. יצירות הבום מתאפיינות בין היתר בריבוי קולות של דמויות ומספרים, מבנה א-לינארי השובר את ציר הזמן, "טפטוף" בלתי אחיד של מידע לקורא ועוד. אמצעים אלה מביאים לשינוי מהותי בחוויית הקריאה; הקורא נדרש להיות אקטיבי ולהרכיב את חלקי התצרף הספרותי בכוחות עצמו. ספרות הבום חוללה מהפכה של ממש באופן בו אנו קוראים יצירות ספרותיות, וטביעת חותמה ניכרת גם ביצירותיהם של סופרים בני זמננו. יתרה מכך, יצירות הבום, הגם שמתרחשות במרחב הלטינו-אמריקאי, משכילות לגעת בנושאים רלוונטיים ברמה הגלובאלית, והן בעלות ערך אוניברסלי שלא נס לחו גם היום. עבודת הסמינר שכתבתי ותשמש כבסיס למחקרי העתידי, מתמקדת ברומן "העיר והכלבים" למריו ורגס יוסה, ונוגעת בממשק בין האמצעים הספרותיים בהם נעשה שימוש ביצירה לבין המציאות החברתית המורכבת שעומדת בבסיסה. בעבודתי הדגמתי כיצד ניתוח היצירה ברמה התוכנית בלבד לוקה בחסר. ניתוח האמצעים הספרותיים, באמצעותם מדריך המחבר את הקורא בנפתולי היצירה, מהווה חלק בלתי נפרד מהבנתה הכוללת ומאפשר לגלות את המשמעויות החברתיות והפוליטיות הטמונות בה. במסגרת לימודי המוסמך אני מבקשת להמשיך ולבחון כיצד מאפייניהן הייחודיים של יצירות מכוננות בספרות הבום מוליכים את הקורא, לעתים בדרך חתחתים ממש, אל עבר הבנה מעמיקה של הביקורת והמשמעויות החבויות בין שורות היצירה.

שנת תחילת המלגה תשפ''ג