חנה (טדי) שכטר

טדי
חנה (טדי)
שכטר
החוג להיסטוריה החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

החוג להיסטוריה החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

נושא המחקר: בלאנש מקסטיליה, מלכת צרפת (1223-1252), והיהודים

שם המנחה: פרופ' אלישבע באומגרטן

תקציר המחקר: הפרויקט הנוכחי שלי הוא מחקר על היחסים בין מלכּוֹת ליהודים בצפון אירופה בימי הביניים. פן בסיסי בחיי היהודים בתקופה זו היה היותם נתונים למרותו של השלטון הנוצרי, ובמקרים רבים למרותם של מלכים נוצריים. למלכּוֹת הייתה סמכות וכוח רב בנוגע לנושאים רבים וביניהם ההחלטה באיזה משלחי יד מותר ליהודים לעסוק, נתינת הרשות ליהודים להתיישב במקומות שונים, החלטות לגבי גובה המיסים שנדרשו היהודים לשלם, והחלטות בנוגע להיבטים מסוימים הקשורים לתשתית הקהילתית היהודית.  המחקר הנוכחי העוסק בקשרים המורכבים בין היהודים והמלכוּת,  מתמקד בעיקר במלכים ובנסיכים תוך התעלמות כמעט מוחלטת מהמלכּוֹת. אבל מלכּוֹת שימשו גם כיועצות למלוכה, כיורשות עצר ואפילו כשליטות בלעדיות בתקופה זו ולכן נודעת חשיבות רבה לחקר תרומתן למרקם היחסים בין המלכוּת והיהודים שהיו תחת חסותה. עבודת הדוקטורט שלי שואפת להעשיר את המחקר הקיים על ידי התמקדות במקרה בוחן אחד מהמחצית הראשונה של המאה ה-13, והוא יחסי היהודים ובלאנש מקסטיליה, מלכת צרפת (1223-1252). תוך שילוב מקורות מנהליים ואמנותיים עם יצירות משפטיות וספרות יהודית מתקופת שלטונה של בלאנש, מחקרי בוחן את תרומתן של נשות המלוכה לגיבוש מדיניות מלכותית העוסקת ישירות בחיי היהודים, ומה מלמד אותנו ניתוח מגדרי מעין זה על הקשרים הסבוכים בין יהודים לבין מונרכיות נוצריות באירופה של ימי הביניים.

 

תקציר ביוגרפי: טדי היא דוקטורנטית בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית בירושלים בהנחיית פרופ' אלישבע באומגרטן, וחברה בקבוצת המחקר "מעבר לאליטה: חיי יום יום של יהודים באירופה הצפונית בימי הביניים.״ היא מתעניינת בצמתים ההיסטוריים של כוח, מגדר ודת. את התואר הראשון בהיסטוריה גרמנית היא קיבלה מאוניברסיטת קלארק (ארה"ב), עם עבודת הגמר שלה על זכרונות יהודים אינטרסקסיים בגרמניה תחת הקייזר וילהלם השני (1888-1918). זמן קצר לאחר מכן היא עבדה כחוקרת במרכז מנדל ללימודי שואה מתקדמים במוזיאון הזיכרון לשואה בארצות הברית בפרויקט על בריאותן של נשים יהודיות בבתי בושת תחת השלטון הנאצי. טדי הפכה לחוקרת ימי הביניים בעקבות מלגת הדונה גרציה שקיבלה ממכון פידיאה ללימודי יהדות בשטוקהולם (שבדיה). את התואר השני בלימודי יהדות השלימה טדי בבית ספר גבוה ללימודי יהדות בהיידלברג (HfJS, גרמניה), עבודת הגמר שלה בחנה יצירות אמנות אנטי יהודיות שהיו בבעלות מלכּוֹת צרפת במאה ה-13.

פרסומים:

 

(In press, 2023) with Albert Kohn, “While They Sing, Dance, and Make Merry: Song and Dance in the Medieval Jewish-Christian Encounter, 1100-1450” Viator, vol. 54, no. 1 (Fall issue).

(2022) “A Record of Credit Transaction between Queen Elisabeth of Germany and the Jews of Würzburg, 1308” in T. Barzilay, E. Baumgarten, and E. Levinson, eds. Jewish Daily Life in Medieval Northern Europe, 1080-1350: A Sourcebook (Kalamazoo: Medieval Institute Publications), 78–9.

(2021) “The Queen and the Jews: Dynamics between Jews and Their Rulers” in E. Baumgarten and I. Noy, eds. In, Out, Between and Beyond: Jewish Daily Life in Medieval Europe (Jerusalem: The Max and Iris Stern Gallery, Hebrew University of Jerusalem), 71–76.

(2021) Review. Paola Tartakoff, Conversion, Circumcision, and Ritual Murder in Medieval Europe, (University of Pennsylvania Press 2020) Francia 4: DOI https://doi.org/10.11588/frrec.2021.4.85065

 

מלגת נשיא תשפ"ב