
ד"ר גדעון ברטלר סיים את הדוקטורט שלו במוזיקולוגיה באוניברסיטת תל אביב בשנת 2024. מחקרו בחן את המוזיקה המודפסת לגיטרה באיטליה של המאה ה-17, תוך חקירה של זיקות בין מאפיינים מוזיקליים, טקסטואליים וטיפוגרפיים של ספרי מוזיקה לבין תהליכים חברתיים ותרבותיים רחבים בערים שונות. המחקר האינטרדיסציפלינרי שילב ניתוח כמותי של תעשיית הדפוס המוזיקלי באיטליה עם בחינה של התמורות בדרכי צריכת המוזיקה, וחשף מנגנוני הפריה הדדית בין תרבות אוראלית לאוריינית ובין תרבות פופולרית לאליטיסטית, על רקע תופעות כגון אספנות מוזיקלית ו"מיקצוע" הביצוע המוזיקלי.
במחקרו הנוכחי, ברטלר בוחן את המוזיקה לגיטרה כצומת של חילופי תרבות בין שכבות חברתיות, אזורים גאוגרפיים שונים, ולעיתים גם בין אירופה לבין העולם החדש, בעת החדשה המוקדמת. הפרויקט מתמקד בשני מישורים: האחד עוסק בתפקיד המוזיקה לגיטרה כסוכנת להעברת ידע מוזיקלי בין תרבות אוראלית לאוריינית ובין תרבות פופולרית לאליטיסטית, תוך בחינת אופני הייצוג של הגיטרה כסמל ל"אחרות" — אתנית, מעמדית או קולוניאלית; והשני בוחן את ספרי הגיטרה כפדגוגיה פופולרית המשקפת שינויים באידאלים חינוכיים ובדרכי ייצוג של ידע מוזיקלי בדפוס.
ברטלר מרחיב את מאגר הנתונים שיצר בדוקטורט (DSCIMP) כך שיכלול מרכזי דפוס נוספים באירופה, במטרה לבחון באופן השוואתי את דפוסי ההפקה, ההפצה והצריכה של ספרי מוזיקה. מחקרו משלב כלים מהמוזיקולוגיה, ההיסטוריה החברתית והתרבותית של אירופה המודרנית המוקדמת, תולדות הדפוס ומדעי הרוח הדיגיטליים.