check
גבריאל אבן צור | בית ספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח

גבריאל אבן צור

dcrhtk
גבריאל
אבן צור
היסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

 

נושא המחקר: בין השתלבות להתנגדות: יהודי אלג'יריה לנוכח המציאות הקולוניאלית (1940-1865)

שם המנחה: פרופ' ירון בן-נאה ופרופ' בני בראון

תקציר המחקר: מחקרי יבחן את ההיסטוריה התרבותית של יהודי אלג'יריה בצל הקולוניאליזם הצרפתי, בין השנים 1940-1865. תקופה זו התאפיינה בתהליך דיאלקטי של השתלבות וחתירה תחת המערכת הקיימת, משא ומתן דתי-תרבותי, ויצירה של קטגוריות היברידיות בין הקוטב "יהודי מסורתי ילידי" לקוטב "יהודי מודרני מתמערב". כך, המחקר ידגיש את המנעד הרחב של קבוצות פנים-יהודיות, שכתבו ופעלו בתקופה הנידונה ופיתחו תגובות אידאולוגיות והתארגנויות שונות. 

                חלקו הראשון של המחקר יבחן את התמודדות היהודים עם השינויים במעמדם המשפטי. חלק זה ידון הן בהתייצבות של יהודים בערכאות אזרחיות והן בהתפתחות ההלכה במחרב קולוניאלי ובמציאות של פלורליזם משפטי. החלק השני יבחן את ההתמודדויות של קבוצות יהודיות שונות עם השינויים התרבותיים, ובפרט עם תופעות של לאומיות וחילון. בחלק זה, אדון ביצירה הרבנית-עממית, בפריחת העיתונות היהודית ובמפעל התרגומים של שלום בכאש ושל הרב יוסף גנסייה כביטויים שונים של התמודדות עם התרבות הסובבת, הנעה במנעד שבין השתלבות לתוך התרבות הצרפתית ועד ליצירת תרבות-שכנגד. בחלק האחרון אדון בשינויים במוסדות הקהילה, אתאר את המתחים בין ההנהגה היהודית הצרפתית לבין זו המקומית ואנתח את המשא ומתן הזהותי שהוביל לבסוף לכינונה של קהילה יהודית מודרנית באלג'יריה.

תקציר ביוגרפי: תלמיד לתואר שלישי בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמנינו ועמית במרכז קוגוד למחקר ולהגות יהודית וישראלית עכשווית, מכון שלום הרטמן, ירושלים. המחקר שלי עוסק בתמורות בחיי היהודים באלג'יריה של המאות הי"ט והעשרים לנוכח הקולוניאליזם הצרפתי.

פרסומים:

  • "An Algerian Rabbi Advocating for the Use of the Organ in Synagogue Services," Zutot 20 (2023), 1-18.
  • "Droit rabbinique transnational à l'ère de l'impérialisme européen: deux sagas de conflits testamentaires," Revue des Études Juives 181/3-4 (2022), pp. 405-428.
  • "In Praise of the Multitude: Rabbi Yosef Knafo's Socially Conscious Work in Essaouira at the End of the Nineteenth Century," Jewish Social Studies 27/1 (Winter 2022), pp. 115-149.
  • "'לשכת יסוד המערבי': ניסיון ההקמה של אגודה פרוטו-לאומית יהודית במרוקו של שלהי המאה הי"ט," ציון פז/א (2022), עמ' 124-103.
  • "'וסוד אין טעם כלל': יחסו של הרב יוסף משאש להלכה בקבלה," פעמים 157 (2019), עמ' 134-107.

"God’s Plurality Within Unity: Spinoza's Influence on Benamozegh's Thought," Quest. Issues in Contemporary Jewish History, 12 (December 2017), pp. 1-19.

מלגת נשיא תשפ"א

בוגר התכנית לתלמידי מוסמך מצטיינים תשע"ח