החוג לפילוסופיה
נושא מחקר: מטא אתיקה ואפיסטמולוגיה.
מנחה: פרופ' דוד אנוך
תקציר מחקר: במחקר הנוכחי, העוסק באפיסטומולוגיה ומטא-אתיקה, אני מציע להבין את האתגר האפיסטמולוגי לראליזם מוסרי "קשוח" (Robust Moral Realism)בצורה שונה מהאופן בו הוא מנוסח לרוב בספרות. הנוסח הפופולארי ביותר לאתגר – "אתגר הקורלציות" מבוסס לדעתי על הנחות בעיתיות. נוסח על ידי דוד אנוך (2010), אתגר הקורלציות דורש מהראליסטית המוסרית לספק הסבר לקורלציה המתקיימת בין השיפוטים המוסריים שלנו והאמיתות המוסריות. כלומר, אנחנו מחזיקות במספר רב של שיפוטים מוסריים אמיתיים, למשל השיפוט שאסור לגנוב או להשפיל, אך לא ברור כיצד אנו עושות זאת. לפי ראליזם מוסרי, העובדות המוסריות מצד אחד חסרות כוחות סיבתיים, ומצד שני אינן תלויות בתודעה שלנו. לכן, נדמה כי הן "מנותקות" מאיתנו באופן שלא מאפשר לנו להכירן. מתנגדי הראליזם המוסרי יטענו לפיכך כי עמדה זו מובילה לספקנות מוסרית. למרות זאת, אני טוען כי האתגר אינו מספיק בהיר. למשל, לא ניתן לקבוע איזו קורלציה בדיוק צריכה לעמוד באתגר: האם זו הקורלציה הכוללת את כל השיפוטים המוסריים שלנו, או הקורלציה הכוללת רק קבוצה נבחרת של שיפוטים מוסריים? לטענתי, כל תשובה אפשרית לשאלה זו מבססת את האתגר על הנחות שאינן סבירות. לכן, אני מציע לעבור לנוסח חדש, אותו אני מכנה "האתגר האינדיבידואלי". האתגר החדש משחרר אותנו מן הצורך לאפיין את הקורלציה הרלוונטית מראש. במקום זאת, נציג לכל שיפוט מוסרי אתגר אפיסטמולוגי נפרד: הראליסטית המוסרית מאמינה בשיפוט המוסרי כי אסור לגנוב, אך מה מסביר את ההתאמה בין העובדה שפיתחנו שיפוט ספציפי זה לבין העובדה שהוא אמיתי? ללא הסבר, היא תצטרך להודות כי מדובר בהתאמה מקרית, ולכן לא תוכל להחזיק יותר בשיפוט באופן מוצדק. האתגר החדש לא רק תורם להבנה של האתגר האפיסטומולוגי ומבהיר אותו, אלא הוא גם בעל השלכות פילוסופיות חשובות. שינוי האתגר מוביל לשינוי בפתרונות אשר הראליסטית המוסרית יכולה להציע, ובהתנגדויות המוצגות לפתרונות הקיימים. לדיון זה יש משמעות רבה על ראליזם מוסרי, מכיוון שאתגר זה נחשב על ידי רבים כמשמעותי ביותר כנגד עמדה זו.
תחילת מלגה תשפ"ה