ענבל קול

ענבל קול
ענבל
קול
החוג לתולדות האמנות

החוג לתולדות האמנות

נושא המחקר: מרחבי תרבות: תפיסות של מרחב/חלל באומנות מרוקאית עכשווית

שם המנחה:  ד"ר נעם גל

 תקציר המחקר:  מיקומה הגיאוגרפי של מרוקו, כמקום המכיל מסורות חזותיות ארוכות שנים, ובמקביל מהווה את נקודת החיבור המרכזית בין אפריקה ואירופה, ממלא תפקיד מרכזי בעיצוב התרבות החזותית החדשה של המדינה. כמדינה המוסלמית המערבית ביותר, מרוקו מנהלת משא ומתן מתמשך על זהותה המורכבת ויחסה לעולם. בעשרים השנים האחרונות, סצנת האומנות המרוקאית העכשווית גדלה באופן משמעותי והשיגה מעמד חדש בזירת האומנות העולמית, כתוצאה מהשינויים הפוליטיים אשר עיצבו מחדש את המצב הכלכלי, החברתי והתרבותי של המדינה. מחקר זה שואף לחקור את אותם שינויים דרך תפיסת המרחב/חלל והדרכים בהן הוא מוצג או משומש באומנות המרוקאית שנוצרה בין השנים 2000-2020.
נקודות המוצא של מחקר זה, הן שלושה מושגים עיקריים אשר משפיעים על תפיסת המרחב/חלל באומנות מרוקאית עכשווית: 'זהות', 'שייכות' ו'אסתטיקה'. המחקר מניח שזהויות אינן מרכיב ידוע וקבוע המלווה אדם מעצם קיומו במרחב וזמן מסוימים, אלא שהן נשענות על תפיסות פנימיות וחיצוניות של שייכות ומשתנות תדיר לפיהן. לצד אלו, ה'אסתטיקה' מתייחסת לעיסוק בתרבות ובחזותיות המסורתית המקומית, אשר בה בעת מקיימת דיאלוג עם טרנדים גלובליים. מתוך כך, נדמה כי מושגים אלו בעלי רלוונטיות לניתוח של יצירות אומנות מרוקאיות עכשוויות, ושימוש בהם יכול לאפשר הבנה מעמיקה יותר של תפיסות המרחב/חלל הקיימות באומנות זו. לפיכך, מחקר זה מבקש להסתכל מעבר לדיכוטומיות שבין מרחב/חלל וזמן, בכדי לדון בדרכים בהן אומנים מרוקאיים עכשוויים מאמצים ומשכללים גישות אסתטיות, ומשתמשים בהן בכדי לומר משהו על זהותם. במחקר זה, אבחן את מושג המרחב/חלל משלוש נקודות מבט שונות: (1) נוף – תפיסת הטבע ומרחבים לא מתורבתים; (2) אדריכלות – מסגדים, על סביבתם העירונית, והיחס בין האדריכלות של העיר לתושביה; (3) סטודיו – חללים פרטיים ואישיים כמו הסטודיו, או ביתו של האמן, חדרו או גופו.   

תקציר ביוגרפי: ענבל קול היא דוקטורנטית בחוג לתולדות האומנות של האוניברסיטה העברית בירושלים ועמיתת מחקר בפרויקט ה-ERC Visionis העוסק בחזותיות בקוראן ובאסלאם הקדום. עבודת הדוקטורט שלה מתמקדת באופני תפישת המרחב/חלל באומנות מרוקאית עכשווית ובחינתו באמצעות מושגים כמו אסתטיקה, זהות ושייכות. כחלק מקבוצת המחקר Visionis ענבל חוקרת את הקשרים בין אומנות אסלאמית מוקדמת למקורות אסלאמיים קדומים, כולל הקוראן. שדה המחקר המרכזי בו היא עוסקת הוא אומנות עכשווית, ותחומי העניין שלה כוללים תיאוריות התקבלות, תרבות חזותית, לימודי גזע ומגדר, והקשרים שבין דת ותרבות.

מלגת נשיא תשפ''ד