קורנליה (פנינה) טורן ברוארס

פנינה טורן ברוארס
קורנליה (פנינה)
טורן ברוארס
החוג לארכיאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום

החוג לארכיאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום

נושא המחקר: פיניקיה תחת שלטון ניאו-אשורי: מבט ארכאולוגי 

שם המנחה:  פרופ' אילן שרון ופרופ' איילת גלבוע

תקציר המחקר: בתקופת הברזל פרחו כמה ממלכות בחוף הפיניקי. כאשר מלכי אשור ערכו מסעות לאזור, הם ניצלו את עושר הממלכות בצורה של לדוגמא מס ושלל, אך בכל זאת התייחסו אליהן אחרת מאשר לאזורים אחרים. למרות שהיחס בין האימפריה האשורית לערים הפיניקיות נחקר בעבר, יש עדיין שאלות פתוחות. יש צורך לענות על השאלה האם וכיצד היה כיבוש מתוכנן של החוף הפיניקי וכיצד זה השפיע על הערים הפיניקיות והעורף החקלאי שלהן לאורך זמן. שאלה אחרת היא כיצד האשורים הרוויחו מהכלכלה הפיניקית ובאיזו מידה הם מילאו תפקיד פעיל במערכת המסחרית, או שלחילופין הפיניקים הרוויחו מהאשורים (בעניין המסחר והכוח הימי). הנושא הזה לא נחקר באופן מקיף עדיין. על מנת לענות על שאלה רחבה זו, יש לטפל בסוגיות נוספות, כמו מידת ההרס של אתרי החוף והתיישבות מחודשת בין אם על ידי האוכלוסייה המקומית ובין אם על ידי זרים שהוגלו לשם. העדויות הארכיאולוגיות, שכבות ההרס, דפוסי ההתיישבות והמכלולים הקרמיים, לא נלמדו באופן מקיף. לכן, המחקר שלי יתמקד תחילה בנתונים הארכיאולוגיים הזמינים. בנוסף, אחקור את הטקסטים האשוריים על מנת לקבל מידע נוסף על התהליכים הנ"ל. למרות שגם הטקסטים נחקרו בעבר, אין מחקר מקיף המתחשב בנתונים הארכיאולוגיים. לכן, המחקר שלי ישלב את שניהם וכך עשוי להגיע לתובנות חדשות בהיסטוריה של החוף הפיניקי

תקציר ביוגרפי:  פנינה טורן ברוארס היא בעלת תואר ראשון בלימודי המזרח הקרוב הקדום מאוניברסיטת ליידן (הולנד), ותואר שני בארכאולוגיה מהאוניברסיטה העברית. עבודת התזה שלה עסקה בתקופת הברזל הקדומה בדור, אז עיר נמל חשובה בחוף הצפוני של ישראל של ימינו. במסגרת הדוקטורט היא מתמקדת באותן אזור, בפיניקיה, עם דגש על ההתיישבות בתקופה הניאו-אשורית, אחרי המסעותיו של המלך תגלת פילסר הIII בסוף המאה ה8 לפנה"ס. פנינה בוחנת את הנתונים הארכאולוגיים ובכוונתה לבחון גם כן את המידע הטקסטואלי בנוגע לתולדות ההתיישבות וליחסים בין היישובים בפיניקיה. פנינה כותבת את הדוקטורט שלה בהנחיית פרופ' אילן שרון (האוניברסיטה העברית) ופרופ' איילת גלבוע (אוניברסיטת חיפה).

פרסומים:

Torn Broers, P. In Press. A Late Bronze Age Gold Bull Head Pendant from Tel Dor. In: N.
Yahalom-Mack, U. Davidovich and S. Matskevich (eds.) Material, Method, and Meaning:
Papers in Eastern Mediterranean Archaeology in Honor of Ilan Sharon. Helsinki: Zaphon.

Kreimerman, I., Torn Broers, P., Weissbein, I., and Naveh, O. 2022. Back to Tell Beit Mirsim: First Results of the Renewed Excavations. In: A. Golani, D. Varga, Y, Tchekhanovets and M. Birkenfeld (eds.), Archaeological Excavations and Research Studies in Southern Israel, 18th Annual Conference (Vol. 5). Jerusalem: Israel Antiquities Authority and Ben-Gurion University of the Negev.

Kreimerman, I., Weissbein, I., Torn Broers, P., and Naveh, O. Accepted. In the Footsteps of Albright: The Renewed Excavations at Tell Beit Mirsim. Near Eastern Archaeology.


מלגת נשיא תשפ"א