סגל תש"ף

סגל בית ספר חורף למדעי הרוח הדיגיטליים

Prof. Giuseppe Cecere

Giuseppe Cecere
תחום: לימודי מזרח תיכון
שנה: תשע"ד

University of Bologna

Department: Middle Eastern Studies

Email: giuseppe.cecere3@unibo.it

Bio: Giuseppe Cecere is Associate Professor of Arabic Language and Literature at the University of Bologna. He holds a Ph.D. in Near Eastern Studies (History and Philology) from the University of Florence (2007). He was Fellow Researcher in Arabic and Islamic Studies at the IFAO (Institut Français d'Archéologie Orientale) in Cairo from 2010 to 2014. His researches focus on Sufi “presence” in the multicultural and multi-religious context of the Egyptian society, mainly in the Mamluk era and in contemporary times

Selected Publications: https://www.unibo.it/sitoweb/giuseppe.cecere3/publications

 

Public Lecture:

Between Two Revolutions. Islamists, Liberals and Muslim Mystics  in Egypt Nowadays (2011-2013).

קידומת: 
Prof.
Type of faculty: 
Admin

פרופ' רז חן-מוריס

רז חן מוריס
ראש אקדמי, תכנית עמיתי מרטין בובר
בניין מנדל, חדר 320

 

Raz Chen-Morris holds an M.A. (cum laude, in the history of medieval and Renaissance science) and a Ph.D. (2001) from Tel Aviv University. Throughout his studies Chen-Morris taught at several high schools and colleges, among them IASA High School in Jerusalem, The Bezalel Academy of Arts and Design in Jerusalem, Tel Aviv University, and Seminar Hakibbutzim. For From 2003-2014 he was a senior lecturer at the STS graduate program at Bar Ilan University. Today Chen-Morris is an associate professor in the History department at the Hebrew University of Jerusalem.

 

He has published widely on Renaissance science, concentrating on Kepler’s optics. His major publications to date are: Measuring Shadows: Kepler's Optics of Invisibility ((University Park, PA: Penn State University Press, 2016). With Ofer Gal, Baroque Science ((Chicago: The University of Chicago Press, 2013).  Together with Ofer Gal he edited Science in the Age of Baroque, International Archives of the History of Ideas, Dordrecht: Springer Verlag, 2012. Together with Hanan Yoran and Gur Zak, he edited a special issue of The European Legacy, (20:5, 2015) on  Humanism and the Ambiguities of Modernity.

Among his publications, one can note:  “Optics, Imagination, and the Construction of Scientific Observation in Kepler’s New Science”, The Monist (2001); “Shadows of Instruction: Optics and Classical Authorities in Kepler’s Somnium”, Journal for the History of Ideas (2005); “From Emblems to Diagrams: Kepler’s New Pictorial Language of Scientific Representation”, Renaissance Quarterly (2009); (With Ofer Gal) “Baroque Optics and the Disappearance of the Observer: From Kepler’s Optics to Descartes’ Doubt”,  Journal of the History of Ideas (2010); with Rivka Feldhay, "Framing the Appearances in the Fifteenth Century: Alberti, Cusa, Regiomontanus, and Copernicus" (2017); and more recently "Geometry and the Making of Utopian Knowledge in Early Modern Europe", in Nuncius 35:2 (forthcoming September, 2020).  

Currently his research is entitled “Geometry and the Making of Utopian Knowledge in Early Modern Europe”. The aim of this research project is to investigate the relationship of knowledge and especially practices of knowledge, Renaissance and Baroque poetics and political power in the crucial early stages of the Scientific Revolution of the 17th century. This research project is supported by the Israel Science Foundation (grant No. 312/20)

 

קידומת: 
פרופ'

אלעד מוריה

no picture
פילוסופיה

פילוסופיה

נושא מחקר רגשות כתגובות וההולמות של תקווה

מנחה עודד נעמן ופרסטון וורנר

תקציר מחקר במחקרו, מציג אלעד ומפתח הבחנה שטרם נדונה בספרות הפילוסופית על הולמות (fittingness) ועל רגשות הולמים: ההבחנה בין האובייקט שעליו נסוב הרגש (האובייקט הכוונתי) לבין האובייקט שאליו הרגש מגיב (אובייקט התגובה). הוא בוחן הבחנה זו באמצעות המקרה של תקווה. לטענתו, הכרה בהבחנה מאפשרת לפתור שלוש חידות מתמשכות בנוגע לתקווה: מהי תקוות שווא, מדוע תקווה ביחס לעבר נראית משונה, ומה הופך תקוות סותרות לבעייתיות. לבסוף, הוא מראה כיצד יש להבחנה זו השלכות רחבות יותר הן על הולמות בכללותה והן על הבנת רגשות נוספים מעבר לתקווה.

מלגת נשיא לשנת תשפ"ו

Type of faculty: 
Academic

דבורה לאה הובער

no picture
ארכיאולוגיה

ארכיאולוגיה

נושא מחקר טכנולוגיית כלי האבן של התרבות האשלית הקדומה וסטנדרטיזציה של שברור בכלי נתזים באתר עֵובדיה (עמק הירדן, ישראל)

מנחה יוסי זיידנר

תקציר מחקר מחקר הדוקטורט של דבורה בוחן את נוכחותה והסטנדרטיזציה של סיתות ליתי באתר האשלי הקדום עֻבידיה (עמק הירדן, ישראל, כ-1.6–1.2 מיליון שנה לפני זמננו), אחד האתרים הקדומים ביותר מחוץ לאפריקה וציון דרך מרכזי בנדידות ההומינינים הראשונות. שברור – השינוי המשני והמכוון של כלי אבן – נתפס כראיה ליכולות קוגניטיביות מתקדמות יותר, לתכנון וליכולות התנהגותיות, לאסטרטגיות והתאמות אבולוציוניות, ולתהליכי העברה תרבותית. עם זאת, ייתכן שחלק ניכר מהנתזים שנחשבים משובררים נוצרו למעשה כתוצאה מ-Bipolar-on-anvil, טכניקת סיתות היוצרת שינויים בשוליים הדומים לשברור מכוון. עובדה זו מעוררת שאלות לגבי היקפה האמיתי של הסטנדרטיזציה של הסיתות בתקופת הפלאולית התחתון.
המחקר שלה כולל ניתוח טכנולוגי וטיפולוגי של מכלולי הצור מעובדיה. נתזי הצור המשובררים ייבחנו לאורך הרצפים הסטרטיגרפיים של האתר במטרה לקבוע אם מדובר בשינויים מכוונים מאורגנים. התוצאות, בהשוואה לאתרים אשליים נוספים בלבנט, יתרמו לדיון בשאלות על ההתפתחות הקוגניטיבית, ההתנהגות הטכנולוגית, והאסטרטגיות ההסתגלותיות של ההומינינים הראשונים במהלך נדידותיהם מחוץ לאפריקה.

מלגת נשיא לשנת תשפ"ו

Type of faculty: 
Academic

אריאל כהן תלם

no picture
היסטוריה

היסטוריה

נושא מחקר מחקר השוואתי-תרבותי בין המהגרים האירים והיהודים בארה"ב במפנה המאות ה-19 וה-20

מנחה אלי לדרהנדלר, רוני רגב

תקציר מחקר הקהילות האירית והיהודית הינן שתיים מהקבוצות האתניות המרכזיות והמשפיעות ביותר בתולדות ארצות הברית. על אף שהמחקר ההיסטורי נדרש לעיתים להיבטים מסוימים ביחסי הגומלין ביניהן, טרם נערכה בחינה מקיפה והשוואתית של הממד האתנו-תרבותי בהשתלבותם והתאקלמותם של קבוצות המהגרים הללו בארה"ב. מחקר זה מבקש להתמקד במפגשי התרבות והחברה של שתי הקבוצות, תוך העמקת ההבנה התיאורטית וההיסטורית של סוגיות הקשורות לאתניות, תהליכי השתלבות והתאמה תרבותית, כחלק מההקשר הרחב של חוויית ההגירה בארצות הברית בתקופה. קווי הדמיון בין החוויות הדיאספוריות של האירים ושל היהודים, במיוחד בכל הנוגע להגדרה עצמית, ארגון קהילתי, השתייכות דתית ולאסטרטגיות השתלבות – בולטים, אך זכו עד כה להתייחסות מחקרית מועטה. לפיכך אני מעוניין לחקור ולבחון מחדש את חוויותיהן של שתי הקהילות, ולשרטט מסגרת מושגית חדשה לבחינת תרומתן לעיצוב המרחב החברתי־תרבותי בעיר האמריקאית במפנה המאות.
 

מלגת נשיא לשנת תשפ"ו

Type of faculty: 
Academic

שני תמרי

no picture
פולקלור ותרבות עממית

פולקלור ותרבות עממית

נושא מחקר שלושים שנה של מחולות: הגוף הישראלי בזירה עממית של משא ומתן גופני

מנחה ד"ר דני שרירא, ד"ר עינב קטן שמיד

תקציר מחקר מחקר זה מבקש לפענח את כינוסי המחולות בקיבוץ דליה (1944-1968) כאירועים פרפורמטיבים-היסטורים באמצעות חיכוך בין המידע הארכיוני והרפרטוארי ולצד תאוריות מתחום חקר הפולקלור. הגישה הפנומנולוגית שתוביל את המחקר, תכונן את הקורפוס המתודולוגי עליו הוא יתבסס אשר יורכב מארכיונים, ראיונות עומק, וניסיונות שחזור כוריאוגרפיים שאקיים מתוך הפרספקטיבה של החוויה הגופנית. קריאה צמודה בחומרי הארכיון יובילו לכתיבה דרמטורגית שתדמה את החוויה עצמה, זאת לצד העדפה של גישה המעודדת ריבוי נרטיבים וקיום של כמה ורסיות כבמקרה 'ראשומון', על פני האפשרות לפענח את הכינוסים באופן אחיד וקבוע.

מלגת נשיא לשנת תשפ"ו

Type of faculty: 
Academic

טל קורן

no picture
מדעי הקוגניציה והמוח

מדעי הקוגניציה והמוח

נושא מחקר מידול חישובי אינדיבידואלי של יכולות קריאה ולמידת קריאה

מנחה ד"ר נעם זיגלמן

תקציר מחקר המחקר מתבסס על גישת הלמידה הסטטיסטית לחקר קריאה ומשתמש בשיטות חישוביות על מנת לפתח מודלים אישיים המאפיינים את הרגישויות של כל קורא למגוון רחב של מאפיינים סטטיסטיים של טקסט. באמצעות המודלים הללו, טל שואף לייצר הבנה טובה יותר של הגורמים המשפיעים על יכולות קריאה ולמידת קריאה, בדגש על הבדלים בין-אישיים, ולפתח שיטות מותאמות-אישית להערכה ושיפור של יכולות קריאה.

מלגת נשיא לשנת תשפ"ו

Type of faculty: 
Academic