החוג לתלמוד והלכה
נושא מחקר: התפתחות ההלכה מתקופת התנאים לתקופת האמוראים.
מנחה: פרופ' יאיר פורסטנברג
תקציר מחקר: המחקר שלי מתכוון לעסוק בפרקטיקה יוצאת דופן הקרויה בתלמוד הבבלי "קניין סודר", בה חפץ סמלי מועבר מן הקונה למוכר. על אף שבבבלי קנין זה, שאולי יש לו הד בספר רות ד,ז, מוכר כאחד מהקניינים המרכזיים ומועלה בסוגיות רבות, באופן מפתיע אין לו ככל הנראה זכר בספרות התנאית ובתלמוד הירושלמי. ייחודיותו של קנין זה ניכרת אף בעמימות השוררת סביב מהותו. בבבלי (ב"מ מז ע"א) מובא דעות שונות בדרך הבסיסית של עשיית הקניין, ופרשני התלמוד (קידושין ג ע"א) התחבטו במהותו של הקניין האם עניינו תמורה למקח (-חליפין), או מעשה סמלי לגמר המקח. כמה מהחוקרים כבר עמדו בקצרה על היעלמותו של הקנין מהספרות התנאית (ראו: בנימין דה-פריס, 'קנין סודר', תחומין נ, תשכ"ב, עמ' רלח-רמג, ובציונים). אולם, עדיין לא נעשה מיפוי מקיף ודיון לעומק ולרוחב בסוגיות הבבלי המעלות קנין זה, ואף לא מנקודת מבט השוואתית לחוקי השלטון המקומי. נדמה כי הפער ביחס לקניין זה שבין הספרות התנאית לבבלי עשוי להעיד על התפתחות ממשיות בדרכי הקניינים בהלכה. כדי לבצע את המחקר אצטרך לעבור על אזכורי קנין זה בכל מרחבי הספרות התלמודית ולבחון את ההתפתחות שלו תוך ביצוע ניתוח פילולוגי מדויק. חלק מהשאלות שיעמדו לפני הינם: האם קנין זה עולה בצורה ברורה כבר בדורות הראשונים של אמוראי בבל, או שמא אינו עולה אלא בשכבות המאוחרות יותר של הבבלי? האם חדירתו של קנין זה לעולם ההלכתי הביא בכנפו פרשנות למקורות קדומים בשונה מכוונתם המקורית? מחקר זה עשוי להוסיף נדבך נוסף בהבנת עריכת הבבלי וחשיפת השכבות השונות שמהם הוא בנוי, נושא שעדיין לא נאמרה בו המילה האחרונה. במקביל אצטרך לחקור לעומק את הבנת תהליך התפתחותו של הקנין ולהשוותו עם המנהג המקומי. המנהג המקומי יוכל להיות החוק הרומי, התרבות הארצישראלית או אף החוק הסאסאני ביחס לבבלי. השפעת המשפט הסאסאני על הבבלי נידונה לאחרונה במחקר, בעיקר על ידי פרופ' יעקב אלמן וכמה מתלמידיו. יש לציין כי מחקר השוואתי בין הבבלי לחוק הסאסאני נמצא עדיין בחיתוליו, ומחקרים מעמיקים בכיוון זה עשויים לתרום רבות לכיווני המחקר העתידי. לצורך המחקר הנני מתכוון במקביל לרכוש שפות מחקר נוספות, כדוגמת השפה הפרסית האמצעית (הפהלווית), במקביל ללימודי הסורית שלי בהווה. ושמא אף השפה הלטינית.
תחילת מלגה תשפ"ה