ג'סיקה גולדבלט

ג'סיקה גולדבלט
ג'סיקה
גולדבלט
החוג לאנגלית

החוג לאנגלית

נושא מחקר:  קדושות יהודיות בדיוניות

תקציר מחקר:  

The Jewess is a prominent literary figure: in stories, she is depicted as beautiful and desirable, and at the end, she usually elopes with her Christian suitor. In later depictions, the Jewess follows the pattern laid out by Walter Scott’s Rebecca in Ivanhoe, and remains Jewish, before disappearing from the central narrative. Sometimes, however, stories about Jewesses end differently: the Jewess is martyred for her Jewish faith. The most well-known (yet, understudied) example of this is Rachel, the protagonist of Fromental Halévy and Eugène Scribe’s 1835 opera La Juive. Existing scholarship paints a comprehensive, general picture of ‘Jew’s Daughter’ narratives. Stories that end with the martyrdom of the Jewess are, however, only mentioned in passing, and are not fully fleshed out. Studies of Jewish martyrological accounts focus on historical evidence and real-life martyrs, rather than fictional constructions. Fictional depictions of Jewish female martyrs are, accordingly, an under-researched area. This is an area of interest not only historically and theologically, but as an intersectional subject: religion and gender intersect, and influence how a martyrological account of a Jewess is constructed. In my research, I intend to look further into this subject. I hope to answer the following questions: When, and what, was the first depiction of a fictional martyred Jewess? How often does this ending appear? Why is this characterisation so unpopular? What makes this characterisation interesting, and different from the stereotypical ‘Jew’s Daughter’? In what way is martyrdom significant? How is the martyrdom of a Jewess written about/ performed? What are the implications on gender and religious attitudes?

תקציר ביוגרפי: ג'סיקה גולדבלט גדלה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, ועלתה לישראל בתחילת השנה הנוכחית. היא סיימה תואר ראשון ותואר ראשון (הצטיינות) באוניברסיטת וויטווטרסרנד בדרום אפריקה בספרות אנגלית. ג'סיקה מתעניינת במיוחד במפגש בין מגדר ודת בהצגתה של היהודייה במאה ה-19. היא כתבה את עבודת התזה שלה לתואר ראשון (הצטיינות) על האופרה הגדולה La Juive של Fromental Halevy ו-Eugène Scribe משנת 1835, ומתרגשת להמשיך במבט הזו במחקריה לתואר שני

 

תחילת מלגה תשפ"ד