מרגריטה לרמן

מרגריטה לרמן
מרגריטה
לרמן
החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

החוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

המחלקה לתקשורת ועיתונאות

נושא מחקר:  פירצות בחוק ואזורים אפורים. היסטוריה גלובאלית של רשתות פשע יהודיות, 1820–1914

מנחה: פרופ' יפעת וייס ופרופ' מרקוס זילבר

תקציר מחקר: עבודת דוקטורט זו תשפוך אור על אופן הפעולה של רשתות פשע יהודיות בעיקר בתחום ההונאה, ההברחה, הזיוף וההגירה הבלתי חוקית (של נשים). היא תעקוב אחר רשתות אלו במהלך המאה ה-19 ותבחן את פעילותן במרכז ובמזרח אירופה וכן בארצות היעד של הגירתן. כמו כן, היא תחקור יוזמות יהודיות למאבק ברשתות אלו במאה ה-19, ובכך תתמקד ביחסי הגומלין בין הגורמים הפליליים, המערכות הפוליטיות והמשפטיות שבהן הם פעלו והקהילות היהודיות אשר לא פעם נדרשו על ידי רשויות המדינה לספק מידע או לאכוף את החוק. על ידי התמקדות בפרוטגוניסטים ודרכי שיתוף הפעולה שלהם, מחקר זה יציע ניתוח מעמיק של היחס הידוע לשמצה, שעורר לא אחת ביקורת, בין יהודים לפעילות פלילית. העבודה ממוקמת בצומת שבין חוקיות לנורמטיביות, ומציעה הבנה חברתית ותרבותית של התארגנויות יהודיות חוצות גבולות שהובנו כפושעות.

תקציר ביוגרפי: לפני תחילת לימודיה ב-2021 בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטה העברית, מרגריטה (ריטה) לרמן למדה תרגום, תרגום סימולטני ולימודי אירופה באוניברסיטאות לייפציג, קונצפסיון (צ'ילה) והוונה (קובה). בתזה הראשונה שלה, היא ניתחה את התפישה של קובה על ישראל בין השנים 1959 ו-1973. במהלך התואר שלה בלימודי אירופה, היא החלה להתמקד בהיסטוריה של יהדות מזרח אירופה, ובמיוחד בגברים ונשים יהודים שפעלו מחוץ לגבולות החוק. בדוקטורט שלה היא חוקרת רשתות פשע יהודיות שפעילותן חצו גבולות מדיניים במאה ה-19. היא מעוניינת באופני העבודה ובטווחי הפעולה שהרשתות הללו יצרו עבור גברים ונשים יהודים. תחומי המחקר שלה כוללים היסטוריה חברתית ומגדרית והיסטוריה של קרימינולוגיה, שיטור והגירה. היא עמיתה במכון לייבניץ להיסטוריה ותרבות יהודית– שמעון דובנוב בליפציג.

פרסומים:

 

Patria o Muerte im Nahen Osten – Der Junikrieg aus kubanischer Perspektive, in: Lennard Schmidt et al (eds.), Antisemitismus zwischen Kontinuität und Adaptivität. Interdisziplinäre Perspektiven auf Geschichte, Aktualität und Prävention, Göttingen 2022, 227–242.

»An Ideal Picture of the Jew?« Jewish Responses to Vice in 1910s New York City, in: Mimeo. Blog der Doktorandinnen und Doktoranden am Dubnow-Institut [Weblog], 26 July 2022.

 

Kubas schwieriges Verhältnis zu Israel. Antizionismus als außenpolitische Agenda?, in: Geschichte der Gegenwart, 18 October 2020.

מלגת נשיא תשפ"ב