check
דר' נעמה סרי-לוי | בית ספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח

דר' נעמה סרי-לוי

naama_seri_levi_1.jpg
דר'
נעמה
סרי-לוי

היסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו

נושא: הפליטים היהודים-פולנים בברית המועצות בזמן מלחמת העולם השנייה

מנחה: פרופ' יפעת וייס

תקציר: כ-70% מבין שורדי השואה יוצאי פולין ניצלו למעשה הודות למנוסתם והגלייתם לברית המועצות. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, כ-300,000 יהודים פולנים רבים נסו לעבר מזרח-פולין שנכבשה על ידי הסובייטים. בעקבות המדיניות הסובייטית וסירובם של רבים מהפליטים לקבל על עצמם את האזרחות הסובייטית, רבים מביניהם הוגלו למחנות עבודה וחינוך מחדש בקזחסטן, אורל ומרחבי סיביר. כ-200,000 יהודים פולנים נוספים ברחו או פונו על ידי השלטונות הסובייטים מהאיזורים שהיו לפני המלחמה מזרח פולין ואלה הצטרפו לנדודים של הפליטים. שתי קבוצות אלו, לאחר תהפוכות פוליטיות שונות, מצאו עצמן בעיקר באסיה התיכונה, אך גם מעומק ברית המועצות ובסיביר. 
לצד חשיפת חיי הפליטות הממושכים שבהם התנסו לאורך כל שנות המלחמה ולאחריה, אני מבקשת להתמקד במודעות שלהם מצד אחד ובמודעות אליהם מצד שני. בסוגיית המודעות של הפליטים, אני מעוניינת לבחון כיצד הם ראו את עצמם ואת מה שקורה להם באותן השנים. איך הם הבינו את נסיון החיים במחנות הסובייטים? מה המידע שהם מסרו החוצה לממשלה הפולנית הגולה? האם אותם מאות אלפים של יהודים פליטים מפולין ידעו על שהתרחש באותו הזמן לבני משפחותיהם ובקהילות שנותרו מאחור? מה הקשרים שהם קיימו עם האוכלוסיות המקומיות ברפובליקות האסייתיות של ברית המועצות? האם הייתה השפעה הדדית בינם לבין הקהילות היהודיות המקומיות? בסוגיית המודעות אליהם אבדוק את רשת הקשרים העניפה שהייתה בינם לבין הקהילות היהודיות מחוץ לברית המועצות. 

תקציר ביוגרפי:  דוקטורנטית בחוג להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו. עובדת בתוכנית עמיתי בובר. תושבת ירושלים, נשואה לאריאל ואמא להלל-משה ועברי-פינחס.

פרסומים:

 

  • הרפטריאנטים במחנות העקורים 1946-1947", ילקוט מורשת 97, 2016, עמ' 75-39.
  • English Version: "These People are Unique: The Repatriates in the DP Camps, 1946-47", Moreshet 14 (2017), 49–100
  • Polish Version: „Ludzie ci są wyjatkowi“: Żydowscy repatrianci w obozach przejściowych (Displaced Persons camps), 1946–1947, in: Lidia Zessin-Jurek and Katharina Friedla (eds.): Syberiada Żydów Polskich, Warsaw 2019 (forthcoming)

מלגת נשיא תשע"ז