check
נועם לב-אל | בית ספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח

נועם לב-אל

noam level
נועם
לב-אל
מחשבת ישראל

נושא המחקר:  מספרד לצפת: ארגון ידע ועיצובו בספרות הקבלה במאה השש עשרה

שם המנחה:  פרופ' יהונתן גארב

תקציר המחקר:  עבודת הדוקטור שלי דנה בפרקטיקות של ארגון ידע בטקסטים תיאולוגיים. לאחר גירוש היהודים מחצי האי האיברי בשנת 1492, החלו מקובלים לראשונה לאסוף, למיין ולארגן ידע קבלי בהיקף חסר תקדים. מטרת מפעל זה היתה יצירת קורפוס תיאולוגי שיטתי ומקיף, והיא באה לביטוי, בין היתר, ביישוב מחלוקות – שלפנים לא נתפסו כבעייתיות – והכרעה במספר נושאים מרכזיים, תוך עיבוד ופירוש של ידע קבלי קודם. מאפיין מרכזי של קורפוס זה הוא מודעותם של המקובלים לכך שהם מצויים בפתח תקופה חדשה. העבודה מתבססת על קריאה קרובה וניתוח של המקורות הראשוניים – ספרות הקבלה הספרדית של המאה השש עשרה, בדפוס ובכתבי יד – יחד עם שימוש נרחב בספרות המחקר הרלוונטית. כך, המחקר מציב תמונה חדשה ומקיפה של תופעה אינטלקטואלית, שהשפיעה באופן מכריע על התרבות היהודית בעת החדשה ושטרם נחקרה כיאות.

תקציר ביוגרפי:  גר בירושלים, נשוי לעדי ואב לשתי בנות: אילה וזוהר. אני דוקטורנט בחוג למחשבת ישראל ומלמד בתכנית הבין־תחומית בפקולטה למדעי הרוח. בלימודי לתואר הראשון והשני התעמקתי בתחום הקבלה בעת החדשה המוקדמת, במיוחד באופני ההתקבלות ומעבר הידע הקבלי מצפת לאירופה. בעבודת־הגמר דנתי בלימוד ובהתקבלות הראשונית של קבלת ר' משה קורדובירו (1522–1570), תחום שטרם זכה לעיון שיטתי, ובארגון והנגשת הידע הקבלי בידיו ובידי ממשיכיו בארץ ישראל ובאיטליה.


 

פרסומים:

 "על מהדורות ספר פלח הרימון לר' מנחם עזריה מפאנו", קבלה: כתב עת לחקר כתבי המיסטיקה היהודית, מב (תשע"ח), עמ' 209–236.
“The Epistle of Nathan of Gaza to Raphael Joseph and the Issue of the Lurianic Prayer Intentions”, El Prezente: Journal of Sephardic Studies, 12–13 (2018–2019), pp. 73–89.
 “Kabbalah for Beginners?: Moses Cordovero's Early Oeuvre”, Journal of Jewish Studies, Accepted.
'"שאלות לחכמי ארץ ישראל": איגרת שאלות בקבלה ממחצית המאה השש עשרה – מבוא ומהדורה', קבץ על יד, התקבל לפרסום.

מלגת נשיא תשפ"א

בוגר התכנית לתלמידי מוסמך מצטיינים תשע"ז