check
דנה שחם | בית ספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח

דנה שחם

ארכיאולוגיה

נושא המחקר: דימויים קוויים באמנות הפליסטוקן/הולוקן של אגן הים התיכון

שם המדריך: פרופ' אנה בלפר-כהן

תקציר: עדויות ארכיאולוגיות מצביעות על תמורות חברתיות וכלכליות באגן הים התיכון בסוף הפלייסטוקן. שינויים אלה משקפים מעבר משמעותי בהיסטוריה האנושית – המעבר מאורחות חיים של ציידים-לקטים נוודים לראשיתן של החברות החקלאיות. 

התרבות הנאטופית בלבנט (כ-15,000 שנים לפני זמננו) היא דוגמה לאותן תמורות תרבותיות. בין מאפייניה נמצא גם עדויות לפעילות אמנותית אינטנסיבית, שכמותה לא מוכרת לפני כן באזור זה.

מחקר המ"א שערכתי בנושא האמנות הנאטופית, הניב מתודולוגיה חדשה לחקר אמנות פרהיסטורית. זו גישה אינדוקטיבית, השוואתית, הנסמכת בשיטות שמקורן בתחום חקר האמנות. השוואות מפורטות הפיקו תובנות חדשות לגבי האמנות הנאטופית, בהן למשל תיאור של איכויות אסתטיות, שפות חזותיות ורצפים סגנוניים. בתוך כך, נמצא כי הסגנון הלינארי שולט בקורפוס האמנות הנאטופית.

מטרתה של עבודת הדוקטורט היא לבסס קורפוס בין-תרבותי רחב של הסגנון הלינארי באמנות אגן הים התיכון מסוף הפלייסטוקן. המחקר כולל שלושה פרויקטים, שבמרכז כל אחד עומדת יצירת אמנות נאטופית וגוף השוואתי של יצירות נוספות ממכלולי תרבויות המקבילות לתרבות זו, קודמות, ומאוחרות לה.

המחקר מצופה להפיק קריטריונים חדשים להערכת מאפיינים ייחודיים לתרבות הנאטופית. אותם קריטריונים יאפשרו גם סוג חדש של השוואות בין-תרבותיות. בנוסף, התוצאות עשויות לתרום גופי ידע ממשי לשאלות הנוגעות בפנומנולוגיה של האמנות, זאת הודות למיקום המשמעותי של תרבויות סוף הפלייסטוקן בהיסטוריה האנושית.

פרסומים:

  • Shaham, D., L. Grosman and N. Goren-Inbar. 2010. The red-stained flint crescent from Gesher: new insights into PPNA hafting technology. Journal of Archaeological Science 37: 2010-2016.
  • Shaham D. 2012. The Articulation of Music and Visual Arts during the Natufian Culture in the Levant. In: E. Anati (ed.) The Intellectual and Spiritual Expressions of Non-Literate Peoples, UISPP, CISENP, Atalier, Capo di Ponte, Giugno. Pp. 197-213.
  • Shaham, D. and A. Belfer-Cohen. 2013. Incised slabs from Hayonim cave: a methodological case study for reading Natufian art. In: F. Borrell, J.J. Ibáñez, and M. Molist (eds.) Stone Tools in Transition: From Hunter-Gatherers to Farming Societies in the Near East. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona Press. Pp. 407-419. 
  • Grosman, L., N.D. Munro, I. Abadi, E. Boaretto, D. Shaham, A. Belfer-Cohen and O. Bar-Yosef. 2016. Nahal Ein Gev II, a Late Natufian Community at the Sea of Galilee. PloS ONE 11(1), p.e0146647.
  • Shaham, D. and A. Belfer-Cohen, 2017. The Natufian audio-visual bone pendants from Hayonim Cave. In: D.E. Bar-Yosef, C. Bonsall and A. M. Choyke (eds.) Not just for show: The Archaeology of Beads, Beadwork and Personal Ornaments. Oxford: Oxbow books. Pp. 95-102. 
  • Grosman, L., D. Shaham, et al. 2017. A human face carved on a pebble from the Late Natufian site of Nahal Ein-Gev II. Antiquity 91(358), e2: doi:10.15184/aqy.2017.122.

 

 

מלגת נשיא תשע"ו