check
איתי קגן | בית ספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח

איתי קגן

החוג למקרא

נושא המחקר: הדינמיקה של צירופי לשון במזמורי המקרא

שם המנחה: פרופ' מיכאל סיגל

תקציר המחקר:  אני חוקר את האופי הדינמי של צירופי לשון שכיחים ("נוסחאות") במזמורים המקראיים. ספר תהלים הוא אסופה של שירה דתית שנוצרה לאורך מאות שנים. תפילה שירית במקרא היא מאוד נוסחתית, ויצירות רבות בנויות בעיקר מצירופים מסורתיים. כמו כל חומר לשוני, צירופים שיריים משתנים בעת שימושם לאורך השנים. ההתחקות אחר גלגוליו של צירוף בודד דורשת השוואה מדוקדקת של כל הדוגמות המתועדות, כולל במקרא כולו ובכתובות מן המזרח הקדום בלשונות קרובות. השינויים הדיאכרוניים הללו עשויים לשנות לגמרי את המשמעות של צירוף על ידי רה־אנליזה של רכיביו, וביכולתם לפתוח צוהר על שינויים תרבותיים, אידאולוגיים, תיאולוגיים וכן שינויים בטעם ובקונבנציה ספרותית.

תקציר ביוגרפי: איתי קגן הוא בעל תואר בוגר במקרא ובלשון העברית מן האוניברסיטה העברית ובעל תואר מוסמך במקרא ובתכנית המצטיינים של בית ספר מנדל. עיקר פעילותו בחקר השתלשלות מילים, מטבעות לשון, טקסטים ומסורות בעולם העברי בפרט והשמי הרחב בכלל, הכוללת התחקות אחר התפתחויות דיאכרוניות של יחידות קטנות, החל ממקורות של המזרח הקדום, דרך תקופת המקרא, וכלה בספרות הבית השני וראשית ספרות חז"ל. מלבד זאת מתעניין במחקר פילולוגי כללי של טקסטים עבריים וארמים, וכן בבלשנות שמית משווה.

פרסומים:

• "'מטעת אמת לעולם:' גלגוליו של מטבע לשון בספרות בית שני", מגילות טו (תשפ"א), עמ' 203–247
• "'ספר קללות: היומן של בייניש ברקוביץ, גטו נוֹבוֹגרוּדֶק, תש"ב–תש"ג", יד ושם: קובץ מחקרים מח (תש"ף), עמ' 59–87 (עברית), עמ' 71–107 (אנגלית)
• "האטימולוגיה של חֹק ושל חק"ק", בתוך: מ' ריז'יק (עורך), סוגיות בלשון המקרא, ירושלים תשע"ט, עמ' 278–298
• "נוסחאות חוק במגילת אסתר ובחגי ספר היובלים", מגילות יג (תשע"ז), עמ' 186–196

מלגת נשיא תשע"ט

בוגר התכנית לתלמידי מוסמך מצטיינים תשע"ז