Bio: Giuseppe Cecere is Associate Professor of Arabic Language and Literature at the University of Bologna. He holds a Ph.D. in Near Eastern Studies (History and Philology) from the University of Florence (2007). He was Fellow Researcher in Arabic and Islamic Studies at the IFAO (Institut Français d'Archéologie Orientale) in Cairo from 2010 to 2014. His researches focus on Sufi “presence” in the multicultural and multi-religious context of the Egyptian society, mainly in the Mamluk era and in contemporary times
פרופ' אלישבע באומגרטן מכהנת כראש האקדמי של בית ספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח
מתמקדת בהיסטוריה החברתית של יהודי אשכנז בימי הביניים. מחקריה עוסקים במשפחה, במגדר ובחיי יום בקרב הקהילות היהודיות בגרמניה ובצפון צרפת תוך השוואה בין חיי היהודים לאלה של שכניהם הנוצריים. ספרה הראשון עסק בהורים, ילדים וחיי משפחה יהודיים במאות ה-12 וה-13 והתפרסם בהוצאת אוניברסיטת פרינסטון באנגלית (2004) ובמרכז זלמן שזר בעברית (תשס"ו). ספרה השני בוחן את העשייה הדתית היומיומית של גברים ונשים יהודיים ומשווה אותם לשכניהם הנוצרים (הוצאת אוניברסיטת פנסילווניה, 2014). לאחרונה עוסקת באומגרטן בהיסטוריה החברתית של נישואין יהודיים בימי הביניים. מאמריה האחרים עוסקים בטקסי חיים, סיפורים, מיילדות ותרבות חומרית בימי הביניים.
Raz Chen-Morris holds an M.A. (cum laude, in the history of medieval and Renaissance science) and a Ph.D. (2001) from Tel Aviv University. Throughout his studies Chen-Morris taught at several high schools and colleges, among them IASA High School in Jerusalem, The Bezalel Academy of Arts and Design in Jerusalem, Tel Aviv University, and Seminar Hakibbutzim. For From 2003-2014 he was a senior lecturer at the STS graduate program at Bar Ilan University. Today Chen-Morris is an associate professor in the History department at the Hebrew University of Jerusalem.
He has published widely on Renaissance science, concentrating on Kepler’s optics. His major publications to date are: Measuring Shadows: Kepler's Optics of Invisibility ((University Park, PA: Penn State University Press, 2016). With Ofer Gal, Baroque Science ((Chicago: The University of Chicago Press, 2013). Together with Ofer Gal he edited Science in the Age of Baroque, International Archives of the History of Ideas, Dordrecht: Springer Verlag, 2012. Together with Hanan Yoran and Gur Zak, he edited a special issue of The European Legacy, (20:5, 2015) on Humanism and the Ambiguities of Modernity.
Among his publications, one can note: “Optics, Imagination, and the Construction of Scientific Observation in Kepler’s New Science”, The Monist (2001); “Shadows of Instruction: Optics and Classical Authorities in Kepler’s Somnium”, Journal for the History of Ideas (2005); “From Emblems to Diagrams: Kepler’s New Pictorial Language of Scientific Representation”, Renaissance Quarterly (2009); (With Ofer Gal) “Baroque Optics and the Disappearance of the Observer: From Kepler’s Optics to Descartes’ Doubt”, Journal of the History of Ideas (2010); with Rivka Feldhay, "Framing the Appearances in the Fifteenth Century: Alberti, Cusa, Regiomontanus, and Copernicus" (2017); and more recently "Geometry and the Making of Utopian Knowledge in Early Modern Europe", in Nuncius 35:2 (forthcoming September, 2020).
Currently his research is entitled “Geometry and the Making of Utopian Knowledge in Early Modern Europe”. The aim of this research project is to investigate the relationship of knowledge and especially practices of knowledge, Renaissance and Baroque poetics and political power in the crucial early stages of the Scientific Revolution of the 17th century. This research project is supported by the Israel Science Foundation (grant No. 312/20)
Bio:Deborah Starr is Professor of Modern Arabic and Hebrew Literature and Film in the Department of Near Eastern Studies, and Director of the Jewish Studies Program. She received a Ph.D. in Comparative Literature from the University of Michigan. She writes and teaches about identity and intercommunal exchange in the modern Middle East, with a focus on the Jews of Egypt. She is the author of Togo Mizrahi and the Making of Egyptian Cinema (University of California Press, 2020) and Remembering Cosmopolitan Egypt: Literature, Culture, and Empire (Routledge, 2009). She is also the co-editor, with Sasson Somekh, of Mongrels or Marvels: The Levantine Writings of Jacqueline Shohet Kahanoff (Stanford University Press, 2011). Her research and teaching interests include cosmopolitanism, postcolonial studies, minorities of the Middle East, film, and urban studies. (link)
Course Information:
38961: Egyptian Cinema
This course will trace the development of the Egyptian film industry from the 1930s, through the "Golden Age" during the Nasser era, to the rise of gritty urban films int he 1970s. We will also discuss the decline in film production, and the challenges the film industry faces today.
Public Lecture: Crimes of Mistaken Identity in Togo Mizrahi's Alexandria
Selected publications
Books
Togo Mizrahi and the Making of Egyptian Cinema. (University of California Press, 2020). Open Access: www.ucpress.edu/9780520366206
Mongrels or Marvels: The Levantine Writings of Jacqueline Shohet Kahanoff. Co-edited with Sasson Somekh. (Stanford University Press, 2011).
Remembering Cosmopolitan Egypt: Literature, Culture and Empire. (Routledge, 2009).
Published Articles
“Reading, Writing, and Remembering: Ronit Matalon and the Literature of Egyptian Jewish Memory” (In Hebrew) Mikan: A Journal of Israeli and Jewish Literature and Culture. 18 (September 2018), 141-154.
“Chalom and cAbdu Get Married: Jewishness and Egyptianness in the Films of Togo Mizrahi.” The Jewish Quarterly Review. 107, no.2 (2017): 209-230. doi: 10.1353/jqr.2017.0007.
“Masquerade and the Performance of National Imaginaries: Levantine Ethics, Aesthetics, and Identities in Egyptian Cinema,” Journal of Levantine Studies 1, no.2 (2011): 31-57.
“Sensing the City: Representations of Cairo’s Harat al-Yahud,” Prooftexts, 26, no. 1-2 (2006): 138-162. doi: 10.1353/ptx.2007.0010
“Drinking, Gambling, and Making Merry: Waguih Ghali’s Search for Cosmopolitan Agency,” Middle Eastern Literatures 9, no. 3 (2006): 271-285. doi: 10.1080/14752620600999896
Revised and updated version printed in The Edinburgh Companion to the Arab Novel in English, edited by Nouri Gana (University of Edinburgh Press, 2013).
“Recuperating Cosmopolitan Alexandria: Circulation of Narratives and Narratives of Circulation,” Cities. 22, no.3 (2005): 217-228. doi: 10.1016/j.cities.2005.03.009
“Reterritorializing the Dream: Orly Castel-Bloom’s Remapping of Israeli Identity,” in Mapping Jewish Identities, edited by Laurence J. Silberstein (NYU Press, 2000).
“Egyptian Representation of Israeli Culture: Normalizing Propaganda or Propagandizing Normalization?” in Review Essays in Israel Studies, Books on Israel 5, edited by Laura Eisenberg and Neil Caplan. (SUNY Press, 2000).
“Writing about Writing about Alexandria,” Politics/Letters. 13 (September 2018).
Interview with Diana Athill, The Diaries of Waguih Ghali: An Egyptian Manic Depressive in the Swinging Sixties, edited by May Hawas. Vol. 1 (American University in Cairo Press, 2017).
Interview with Samir Basta, The Diaries of Waguih Ghali: An Egyptian Manic Depressive in the Swinging Sixties, edited by May Hawas. Vol. 2 (American University in Cairo Press, 2017).
Bio: Phil Bohlman’s teaching and research draw upon diverse methods and perspectives in music scholarship to forge an ethnomusicology built upon foundations in ethnography, history, and performance. He is particularly interested in exploring the interstices between music and religion, music, race, and colonial encounter, and music and nationalism. The study of Jewish music in modernity has provided a primary focus for his research for four decades, and since 1998 has provided the context for his activities as a performer, both as the Artistic Director of the New Budapest Orpheum Society (a Jewish cabaret and ensemble-in-residence at the Humanities Division), and in stage performances with Christine Wilkie Bohlman (the College) of works for piano and dramatic speaker created during the Holocaust. With the New Budapest Orpheum Society, Phil has released four CDs, most recently As Dreams Fall Apart: The Golden Age of Jewish Stage and Film Music, 1925–1955 (Cedille Records 2014). His work in historical performance has been recognized with the Noah Greenberg Award from the American Musicological Society and the Donald Tovey Prize from Oxford University. Since 2008, Phil has been conducting research India, especially in Kolkata, Varanasi, and rural West Bengal. His research on the Eurovision Song Contest is ongoing.
Course Information: THE CABARETESQUE IN JEWISH MUSIC
Word and song together join in this evening devoted to the cabaretesque in Jewish music. The cabaretesque, a term created for the evening, is a performative moment in which cultural, religious, and aesthetic differences of modern Judaism converge upon a stage, both metaphorical and physical, mediated by music to reframe the narratives of the everyday and of history
Publications
Heiner Müller and Heiner Goebbels’s Wolokolamsker Chaussee. Bloomsbury, 2021.
World Music: A Very Short Introduction. 2nd ed. Oxford University Press, 2020.
Wie sängen wir Seinen Gesang auf dem Boden der Fremde! Jüdische Musik des Aschkenas zwischen Tradition und Moderne. LIT Verlag, 2019.
Sounding Cities: Auditory Transformations in Berlin, Chicago, and Kolkata (coedited with Sebastian Klotz and Lars-Christian Koch). LIT Verlag, 2018.
Song Loves the Masses: Herder on Music and Nationalism (with J. G. Herder). University of California Press, 2017.
Jazz Worlds / World Jazz (coedited with Goffredo Plastino). University of Chicago Press, 2016.
Resounding Transcendence: Transitions in Music, Religion, and Ritual (coedited with Jeffers Engelhardt). Oxford University Press, 2016.
This Thing Called Music: Essays in Honor of Bruno Nettl (coedited with Victoria Lindsay Levine). Rowman & Littlefield, 2015.
As Dreams Fall Apart: The Golden Age of Jewish Stage and Film Music, 1925–1955 (double-CD with the New Budapest Orpheum Society). Cedille Records, 2014.
The Cambridge History of World Music (ed. by Philip V. Bohlman). Cambridge University Press, 2013.
Revival and Reconciliation: Sacred Music in the Making of European Modernity. Scarecrow Press, 2013.
Hanns Eisler – In der Musik ist es anders (with Andrea F. Bohlman). Hentrich & Hentrich, 2012.
Balkan Epic: Song, History, Modernity (coedited with Nada Petković). Scarecrow, 2012.
Gramlich-Oka, Bettina. 2017. “‘Knowing the [Confucian] Way’ and the Political Sphere.” In Religion, Culture and the Public Sphere in China and Japan (Religion and Society in Asia Pacific), ed. Albert Welter, Jeffrey Newmark, pp. 87–114. Palgrave MacMillan.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2016年。「「道を知る」こと—学問の転換期と頼春水」小室正紀(編)『幕藩制転換期の経済思想』慶應義塾大学出版会, pp. 1–29.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2016年。「日本経済思想の文献のヨーロッパ言語への翻訳について — 十九世紀を中心に」川口浩(編)『時間と空間の中で経済思想史』、ぺりかん社, pp. 185–213.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2015年。「欧米における日本経済思想史研究」川口浩、石井寿美世、ベティーナ・グラムリヒ=オカ、劉群芸 (著者) 『日本経済思想史—江戸から昭和』勁草書房, pp. 271–291.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2013年。「仙台藩医工藤平助と幕府の政策」『日米欧からみた近世日本の経済思想』川口浩、グラムリヒ=オカ・ベティーナ (共編者), 岩田書院, pp. 163–228.
Gramlich-Oka, Bettina. 2013. “Tales from the North.” In An Edo Anthology Literature from Japan’s Mega-City, 1750–1850, ed. Sumie Jones and Watanabe Kenji, pp. 377–88. University of Hawai‘i Press.
Gramlich-Oka, Bettina. 2012. “Nagasaki: A Thorn in the Eye of the Shogunate?” In Nanny Kim, Anke Scherer and Keiko Nagase-Reimer (eds.), Leiden: Brill (Monies, Markets and Finance in China and East Asia, vol. 2).
Gramlich-Oka, Bettina. 2010. “A Domain Doctor and Shogunal Policies.” In Bettina Gramlich-Oka and Gregory Smits (eds.). Economic Thought in Early Modern Japan. ed. Bettina Gramlich-Oka and Gregory Smits, pp. 111–56. Leiden: Brill.
Gramlich-Oka, Bettina. 2010. “A Father’s Piece of Advice: Confucian Cultivation for Women in the Late Eighteenth-Century.” In The female as subject: reading and writing in early modern Japan. P. F. Kornicki, Mara Patessio and G. G. Rowley (eds.). Michigan University Press, 123–40.
Journal Articles
ベティーナ・グラムリヒ=オカ。「只野真葛のキリシタン考」 、国際日本学研究所研究成果報告集『国際日本学』13号、法政大学, pp. 183–208.
Gramlich-Oka, Bettina. 2011.“Neo-Confucianism Reconsidered: Family Rituals in the Rai Household.” U.S.-Japan-Women’s Journal, 39: 7-37.
Co-author Anthony Grafton, "I have always loved the Holy Tongue". Isaac Casaubon, the Jews, and a Forgotten Chapter in Renaissance Scholarship, Cambridge Mass., January, 2011.
“A Rabbinic disquisition of Leviticus 26:3-16: A Utopian Vision between Jews and Christians” in Scriptural Exegesis. The Shapes of Culture and the Religious Imagination: Essays in honour of Michael Fishbane, Oxford University Press, 2008, 121-34.
“Abraham and the Nations in a late Midrash” in Brill Series in Ancient Judaism and early Christianity, 2010
“Azariah de' Rossi and Pythagoras, or what has Classical Antiquity to do with Halakhah?” in Tov Elem. Memory, Community and Gender in Medieval and Early Modern Jewish Societies. Essays in honor of Robert Bonfil, Jerusalem, 2011, 178-87.
“La quête de Philon dans l’historiographie juive du XVIE siècle” in B. Decharneux and S. Inowlocki (eds) Philon d’Alexandrie. Un penseur à l’intersection des cultures gréco-romaine, orientale, juive et chrétienne. Turnhout (2011), 403-32.
Bio: Arnold I. Davidson is currently Distinguished Professor of Humanities at The Hebrew University of Jerusalem. He teaches in several departments, principally in the Department of Jewish Thought and the Department of Romance Studies.
He is also the Robert O. Anderson Distinguished Service Professor Emeritus in the Department of Philosophy, the Department of Comparative Literature, the Department of Romance Languages and Literatures, the Committee on the Conceptual and Historical Studies of Science, the Divinity School, and the Stevanovich Institute on the Formation of Knowledge. He has served as European Editor of Critical Inquiry, and he has also been a director of the France-Chicago Center. His major fields of research and teaching are the philosophy of Judaism, the history of contemporary European philosophy, the history of moral and political philosophy, the history of the human sciences, the history and philosophy of religion, and literature as a form of philosophical expression.
Selected Publications:
Gli esercizi spirituali della musica. Improvvisazione e creazione. Mimesis Edizioni, 2020.
Series editor of the English translation of the courses of Michel Foucault at the Collège de France. Palgrave Macmillan, UK/USA. (This series will result in thirteen volumes.)
Co-author of Reflexões sobre o nacional-socialismo. Editora Âyiné, 2017.
Editor of Pierre Hadot, Studi di filosofia antica. Edizioni ETS, 2014.
Religión, razón y espiritualidad. Ediciones Alpha Decay, Barcelona, 2014.
Editor of Primo Levi, Vivir para contar. Escribir tras Auschwitz. Ediciones Alpha Decay, Barcelona, 2010.
Editor of La vacanza morale del fascismo. Intorno a Primo Levi. Edizioni ETS, 2009.
Co-editor of Michel Foucault. Philosophie. Gallimard, 2004 (an anthology of the writings of Michel Foucault).
Editor of Pierre Hadot. Exercices spirituels et philosophie antique.Albin Michel, 2002. (Translation into approximately ten languages, with a new preface in the Italian Edition.)
Editor of Foucault and His Interlocutors. The University of Chicago Press, 1997.
La philosophie comme manière de vivre (Co-authored with Pierre Hadot and Jeannie Carlier). Albin Michel, 2001. (Translated into approximately ten languages) - English translation: The Present Alone is Our Happiness: Conversations with Jeannier Carlier and Arnold I. Davidson (translated by Marc Djaballah), Stanford University Press, 2009.
“Spiritual Exercises, Improvisation, and Moral Perfectionism: With Special Reference to Sonny Rollins,” in Oxford Handbook of Critical Improvisation Studies. Edited by George E. Lewis and Benjamin Piekut. Oxford University Press, 2016.
Bio: A scholar of Milton and early modern literature and intellectual history, Steve Fallon has written two books on Milton, one examining his materialism in light of seventeenth-century philosophical debates and the other exploring his anomalous self-representations against the background of conventional Puritan autobiography. He has also co-edited Milton’s Complete Poetry and Essential Prose for Modern Library and an essay collection, Immortality and the Body in the Age of Milton. A Guggenheim Fellowship is supporting his current book project on parallels in the thought of Milton and Isaac Newton. Fallon is on the editorial boards of the Yale Milton Encyclopedia and of Milton Studies; he is on the advisory board of Papers on Language and Literature, and he has served on the advisory board of PMLA. He has twice been an NEH Fellow as well as a Fellow of the Woodrow Wilson Foundation. Named the Milton Society of America’s Honored Scholar in 2011, he later served as the Society’s president. With Clark Power, he co-founded a series of courses on literary and philosophical classics at the South Bend Center for the Homeless, and he is a founding member of the Faculty Steering Committee of the Notre Dame/Holy Cross Moreau Educational Initiative, which offers AA and BA degree programs at Westville Correctional Facility. He teaches courses on Shakespeare, Milton, and lyric poetry at the prison.
Selected Publications:
Immortality and the Body in the Age of Milton. Co-edited with John Rumrich. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.
Milton, John. Complete Poetry and Selected Prose. Co-edited with William Kerrigan and John Rumrich. New York: Random House, 2007.
Milton’s Peculiar Grace: Self-representation and Authority. Ithaca: NY: Cornell University Press, 2007. (paperback edition, Cornell UP, 2008).
Milton among the Philosophers: Poetry and Materialism in Seventeenth-Century England. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1991 (paperback edition, Cornell UP, 2006). Winner of Milton Society of America's Hanford Book Award.
“Milton, Newton, and the Implications of Arianism.” In Milton in the Long Restoration. Ed. Blair Hoxby and Ann Baynes Coiro. Pp. 319-34. Oxford: Oxford University Press, 2016.
“Milton in Intellectual History.” In A New Companion to Milton. Ed. Thomas N. Corns. Pp. 356-75. Oxford: Wiley Blackwell, 2016.
"Wordsworth after Milton: Paradise Lost and Regained in 'Nutting.'" Partial Answers: Journal of Literature and the History of Ideas 13.2 (2015): 193-213.
“Milton as Narrator in Paradise Lost.” In The Cambridge Companion to ‘Paradise Lost.’ Ed. Louis Schwartz. Pp. 3-16. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
“Milton and Literary Virtue.” Journal of Medieval and Early Modern Studies. 42 (2012): 181-200.
“Nascent Republican Theory in Milton’s Regicide Prose.” In The Oxford Handbook to Literature and the English Revolution. Ed. Laura L. Knoppers. Pp. 309-26. Oxford: Oxford University Press, 2012.
"Milton on Himself." In Milton in Context. Ed. Stephen Dobranski. Pp. 46-57. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
"'The strangest piece of reason': Milton's Tenure of Kings and Magistrates." In The Oxford Handbook to Milton. Ed. Nicholas McDowell and Nigel Smith. Pp. 241-51. Oxford: Oxford University Press, 2009.
“Paradise Lost in Intellectual History." In ACompanion to Milton. Ed. Thomas N. Corns. Pp. 329-47. Oxford, Blackwell, 2001.
“Hunting the Fox: Equivocation and Authorial Duplicity in The Prince.” PMLA 107 (1992): 1181-95.
Bio: John Lie (pronounced "Lee") was born in South Korea, grew up in Japan and in Hawaii, and attended Harvard University where he received A.B. magna cum laude in Social Studies in 1982 and Ph.D. in Sociology in 1988. Currently he is C.K. Cho Professor of Sociology at the University of California, Berkeley.
Taking literally C. Wright Mills's notion of the sociological imagination to study the intersection of biography, history, and social structure Lie's sociological imagination trilogy has explored his Korean origins and Korean diasporic trajectories. The trilogy includes Blue Dreams: Korean Americans and the Los Angeles Riots (with Nancy Abelmann, Harvard University Press, 1995), Han Unbound: The Political Economy of South Korea (Stanford University Press, 1998), and Multiethnic Japan (Harvard University Press, 2001). A recent addition to this corpus is Zainichi (Koreans in Japan): Diasporic Nationalism and Postcolonial Identity (Berkeley: University of California Press, 2008). An envoi, The Korean Diaspora, is forthcoming. Link.
Public Lecture: ‘Cultural Divergence in Japan and South Korea? A View through Popular Music’
Selected Publications:
2008 Zainichi (Koreans in Japan): Diasporic Nationalism and Postcolonial Identity, University of California Press
2004 Modern Peoplehood Harvard University Press (paper ed by University of California Press)
2001 Multiethnic Japan Harvard University Press
1998 Han Unbound: The Political Economy of South Korea Stanford University Press
1995 Blue Dreams: Korean Americans and the Los Angeles Riots Harvard University Press (with Nancy Abelmann)
Published Articles and Chapters
2012. "Asian Studies / Global Studies"
2012 "What Is the K in K-pop?"
2008 "Social Theory, East Asia, Science Studies"
2008 "Zainichi Recognitions"
2007 "Political Sociology" (with Ryan Calder)
2007 "Global Climate Change and the Politics of Disaster"
Bio: Yukio Lippit received his B.A. (1993) in Literature from Harvard University and his M.A. (1998) and Ph.D. (2003) in Art and Archaeology from Princeton University. He specializes in Japanese painting of the medieval and early modern periods. His book Painting of the Realm: The Kano House of Painters in Seventeenth-Century Japan (University of Washington Press, 2012) explores the ways in which attendant painters to the Tokugawa shogun developed a genealogical mode of painting that conditioned emerging historical views of Japanese painting. Painting of the Realm was awarded both the Charles Rufus Morey Book Award by the College Art Association and the John Whitney Hall Book Prize by the Association for Asian Studies.
Bio: John Ma joined the Department in 2015, after working at Corpus Christi College and the Faculty of Classics at Oxford for fifteen years. Before that, he worked in the Classicss Department at Princeton (during which period he lived in New York). He received a B.A. (Literae Humaniores) and D.Phil. (Ancient History) from Oxford University. His main interests lie in the history of the ancient Greek world and its broader context (including the ancient near-east). Within Greek history, he is particularly interested in the handling of epigraphical and archaeological evidence, historical geography, and the complexities of the Hellenistic world. His research tries to combine philological attentiveness (especially in the case of Greek inscriptions), interpretive awareness (for literary but also documentary evidence), groundedness in materiality and concrete space, and a feeling for legal, social and economic realities.
Selected Publications:
Antiochos III and the Cities of Western Asia Minor (ed. 2 2002).
"Chaironeia 338: Topographies of Commemoration", JHS 128 (2008), 72-91.
Department: History of Humanities and International Relations
Bio: After studying history, political science and Islamic studies at the Saarland University as well as a study visit to Damascus / Syria, Sabine Mangold-Will received her doctorate from Elisabeth Fehrenbach with a scholarship from the Saarland State Graduate Fund and as a research assistant at the Chair for Newer and Newcomers History of the Saarland University. From 2003 to 2009 she was a research assistant at the Chair for Modern History / Jean Monnet Chair for European Integration at the Bergische Universität Wuppertal with Franz Knipping. From 2010 to 2016 she was junior professor for modern and contemporary history with a focus on the history of science and international relations at the Bergische Universität Wuppertal. In 2010 she completed her habilitation and received the Venia legendi for the subject of modern and contemporary history. In 2010/11 she was a substitute professor for Modern and Contemporary History / Western Europe at the University of Duisburg-Essen . In 2015 she was a Senior Fellow at the Mandel School for Advanced Studies in the Humanities and Visiting Professor at the Franz Rosenzweig Minerva Research Center for German-Jewish Literature and Cultural History at the Hebrew University of Jerusalem . In 2016 she was professeure invitée at the École normal supérieure(ENS), Paris, as part of the Labex TransferS. Since 2016 she has been Academic Senior Councilor at the University of Cologne at the Chair for Modern and Contemporary History at Ute Planert .
Mangold-Will's research areas are the history of science and transfer with a focus on Europe-Middle East relations, the transnational Weimar Republic, the history of oriental studies and the reception of the Orient, German-Turkish relations and Jewish orientalism.(link)
Bio: Joseph Maran is professor of pre- and protohistory at Heidelberg University. Since 1994, he has directed the German Archaeological Institute excavation at Tiryns, and since 2013 he has been codirector of the Heidelberg Cluster of Excellence “Asia and Europe in a Global Context.” His current research interests are related to issues of interculturality and changing lifeworlds, of the nexus between architecture and social practice, as well as between material culture and social memory in societies between the fourth and second millennia B.C.E. at the Mediterranean interface between Europe and Asia.
Course Information:
Transformation of East Mediterranean societies from the 13th to the 12th cents. BCE
Bio: Lorenzo Perrone is Professor of Early Christian Literature in the Department of Classics and Italian Studies at the University of Bologna. His research interests are the history of the Holy Land in Late Antiquity, the history of monasticism and Eastern Christianity, the study of Origen and the history of biblical interpretation.
Bio: Thomas Staubli graduated in Mechanical Engineering from the Swiss Federal Institute of Technology (ETH) in Zürich. After two years of post-doctoral research in the field of flow induced vibration at Lehigh University, Pennsylvania, he worked in experimental fluid mechanics at Sulzer Hydro (now Andritz Hydro) in Zürich. He then headed the Hydro Machinery Laboratory at the ETH Zürich. During this period he directed research projects in the field of hydraulic machinery. Since 1996 he is professor for Fluid Mechanics and Hydro Machines at the Hochschule Luzern.
Selected Publications:
C. Widmer, T. Staubli, N. Ledergerber: "Unstable Characteristics and Rotating Stall in Turbine Brake Operation of Pump-Turbines", ASME, J. Fluids Eng., 04.2011, Volume 133, Issue 4 Ziada S., Staubli T. (eds): "Flow Induced Vibration", Proceedings of the 7th Int. Conf. on Flow Induced Vibration, Balkema 2000 Billeter P., Staubli T.: "Flow-induced multiple-mode vibrations of gates with submerged discharge", J. Fluids and Structures, Vol. 14, 2000, p. 323-338 Deniz S., Staubli T.: "Oscillating rectangular and octogonal profiles: Interaction of leading- and trailing-edge vortex formation", J. Fluids and Structures, Vol. 11, 1997, p. 3-31 Kaupert K., Holbein P., Staubli T.: "A first analysis of flow field hysteresis in a pump impeller", J. Fluids Engineering, Vol. 118, December 1996, p. 685-691 Staubli T., Rockwell D.: "Pressure fluctuations on an oscillating trailing edge", J. Fluid Mechanics, 1989, Vol. 203, p. 307-346 Staubli T., Rockwell D.: "Interaction of an Unstable Planar Jet with an Oscillating Leading Edge", J. Fluid Mechanics, 1987 Staubli T.: "Calculation of the Vibration of an Elastically Mounted Cylinder Using Experimental Data from Forced Oscillation", Trans. ASME, J. Fluids Engineering, Vol. 105, June 1983, p. 225-229
Course Information:
Insight through Images: Iconographic Methods and Interpretation of Biblical Texts
Insight through images. Iconographic methods and interpretation of Biblical texts.
Alongside texts, images are important historical and anthropological sources. This course has
four aims: 1. It will introduce the methods of the interpretation of iconographic sources. How
does an image work? Key categories such as «iconem», «icon», «image», «iconography»,
«iconology» and «constellation» will be explained and richly illustrated. 2. The history of
some important Levantine motifs will be demonstrated. 3. An overview of the most important
iconographic source material for Biblical scholars will be given. 4. Examples of the
constellation «Justified before God» will illustrate the connection of images to interpretation
ofthe Biblical text.
Public Lecture: Yehezkel Kaufmann as a student in Bern (1914-1918)
תקציר המחקר: עבודת הדוקטור תדון במיקומו של אמיל חביבי בתרבות ובספרות העברית. העבודה תעסוק ביצירותיו של חביבי בשפת המקור, היינו הערבית, ובעיקר ביצירותיו שתורגמו על-ידי אנטון שמאס לעברית. המטרה של המחקר היא לבחון את הדרך שבה נוכח אמיל חביבי בקרב קהל הקוראים בעברית.
העבודה תנסה להתחקות אחרי הייצוגים השונים של חביבי בשתי השפות, תוך התייחסות מיוחדת לתרגומים לעברית. ייעשה בה ניסיון לבחון את השאלה: איך מוצג סופר ערבי בפני קהל הקוראים בעברית, ובמיוחד לאלה השייכים לתרבות הרוב? כדי לענות על שאלה זו אצטרך לערוך קריאה משווה בין היצירה בערבית לבין תרגומה בעברית כדי לעמוד בין השאר על הכוח של הטקסט וסגנונו למשוך ולדחות את קוראיו. במהלך הדיון אתייחס גם לאנטון שמאס כסופר פלסטיני שכותב בעברית ואשר יצירותיו זכו למעמד רם בתרבות העברית. לצורך זה, ייעשה דיון בפוליטיקה של התרגום והשפעתה על ההכרעות הפואטיות של המתרגם: למה בוחרים בטקסט מסוים לתרגמו ולמה מדירים טקסטים אחרים? מהם הקריטריונים התרבותיים והאתניים העומדים מאחורי בחירה זו? איך זה משרת את תרבות הרוב בתור תרבות הגמונית? ומהם היחסים הנרקמים או שיש שאיפה לרקום בין מיעוט לבין רוב? וגם: למה בוחרים לתרגם בתקופה מסוימת לעומת אחרת? איך זה משפיע על הצגת "האחר המתורגם" ועל קבלתו בתוך תרבות הרוב? אנסה לעמוד על מניעיו מאחורי הבחירות שעשה כמתרגם וזאת להבין את הטכניקות שדרכן הוא מנסה לפלס דרך לחביבי בספרות העברית. נוסף לכך, אנסה לבחון את רכיבי המינוריות שביצירותיו שאפשרו לו להיכנס לתרבות העברית מבלי לאיים עליה ועל הקוראים היהודים עצמם. למטרה זו אבחן יצירות אחרות של סופרים אחרים שתורגמו לעברית ונדחו, ואשווה בין חביבי לבינם.
המחקר יתמקד בעיקר בארבע יצירות של חביבי שתורגמו לעברית והן: סיפורים בודדים שתורגמו מתוך הספר 'שישיית ששת הימים' וכן 'האופסימסט' (1984), 'אח'טיה' (1988) ו'סאריא בת השד הרע' (1993).
חלק מהדיון יעסוק בתפיסת הרומן של חביבי כרומן המייצג את הקולקטיב הערבי בישראל. לצורך זה תידון דמותו של הערבי בכלל כאשר חביבי מהווה ערוץ שדרכו מייצרים דמות טיפוסית מסוימת. השילוב בין שתי התרבויות, הערבית והעברית, מאפשר פרישת עולם מחקרי שלם שיחשוף את יחסי הכוח בתוך כל אחת מן התרבויות ויאיר את מקומו של סופר מרכזי כחביבי בתרבות העברית.
נושא מחקר: קפלות קבורה בממלכת נאפולי בעת החדשה המוקדמת: פרקטיקה וחוויה
מנחה: ד"ר לולה קנטור-קזובסקי
תקציר מחקר: במרכז המחקר עומדות קפלות שנבנו בדרום איטליה במאות החמש-עשרה והשש-עשרה, בהן ניתן למצוא תכניות ייחודיות המשלבות ארכיטקטורה, פיסול, תאורה וחפצים קדושים. כאלו הן קפלות הדורשות מהמאמין להתכופף מתחת או להקיף פיסול. דרך בחינתן אני מבקש לדון ביחסים המורכבים שנוצרים במרחב השלם והאופן שבו אמנים עשו שימוש במדיה שונים כדי לגרות את המאמין וליצור עבורו חוויה רגשית ומנטלית.
תקציר ביוגרפי: בוגר תואר ראשון במתמטיקה ותולדות האמנות באוניברסיטה העברית ותואר שני בתולדות האמנות בתכנית לתלמידי מוסמך מצטיינים של בית ספר מנדל. מתעניין מהיבטים חומריים של יצירות אמנות, החלפה תרבותית וחווית הצפייה שיוצרים מרחבים שונים. משמר נייר וספרים בספרייה הלאומית.
פרסומים
"אימהות ובנים: אמפתיה כלפי חיילים בישראל בראי התרבות החזותית", בתוך אני-הוא: האמפתיה בהיסטוריה, בחברה ובתרבות, בעריכת גלית נגה-בנאי ואחרים. ירושלים: הוצאת מאגנס, 2023.
נושא המחקר: מודאליות ואווידנציאליות בממשק תחביר-סמנטיקה
שם המנחה: פרופ' עידית דורון, ד"ר עינת רובינשטיין
תקציר: בכוונתי לבחון תופעה המכונה בספרות "אפקט האקטואליזציה", שעוסקת במקרים בהם ביטויים מודאליים בנטיית העבר הפשוט מדגימים משמעות של כוונה שמומשה. העבודה תתייחס לספרות תאורטית בתחומים סמנטיקה, תחביר ומורפולוגיה והממשק ביניהם, מזווית סינכרונית ודיאכרונית. העבודה תתמקד בתופעה בעברית, תוך בחינת הניתוחים התאורטיים, לאור נתונים מקורפוס של עברית מודרנית דבורה, וכן מקורפוסים של עברית כתובה בשלבים מוקדמים יותר.
נושא המחקר: גשרים אפיסטמיים בין רמות הסבר שונות בחקר המודעות - גישה מונחית נתונים
שם המנחה: פרופ' רן חסין
תקציר המחקר: בעזרת שיטות מונחות-נתונים, אנו בונים מודלים עשירים של ההעדפות של הלא-מודע האנושי. בעזרת מודלים אלה נבקש להשוות באופן ישיר בין שיטות שונות לתיאור החוויה המודעת, וליצור גשר בין כלים המבוססים על רמות הסבר שונות - ביולוגיות ופסיכולוגיות.
תקציר ביוגרפי: אני חוקר את תהליך הסינון של תוכן למודעות האנושית, תוך שימוש במודלים מונחי נתונים. זאת, בתקווה לחשוף משהו מההעדפות הבסיסיות של הקוגניציה האנושית, ולפתח הבנה של המנגנונים העומדים מאחורי כניסה למודעות של תוכן מיוצג.
מאמרים ופרסומים:
Abir, Y., Sklar, A. Y., Dotsch, R., Todorov, A., & Hassin, R. R. (Under review). Determinants of conscious experience – a data-driven approach.
נושא המחקר: האם אנו מחויבים לסלוח לאנשים שאנו אוהבים?
שם המנחה: ד"ר שרון קרישק
תקציר: עבודת התזה עוסקת בשאלה האם אנו מחויבים לסלוח לאנשים שאנו אוהבים. מדובר בשאלה מורכבת הדורשת בירור של מונחי היסוד בהם היא עוסקת, אהבה וסליחה, כמו גם סוג החובה בה מדובר (האם מדובר בחובה מושלמת או בלתי מושלמת במונחים של קאנט. האם זו חובה מוסרית, דתית, או חובה מסוג אחר). אף על פי שכל אדם יבין לבטח את השאלה הנשאלת, היות שהיא עוסקת בשניים ממושגי היסוד המכוננים את החיים האנושיים, מבט מעמיק יחשוף כי אין זה פשוט כלל להגדירם.
לאור היקף ומורכבות הנושא, אפתח את הדיון בשאלה האם אנו אי פעם מחויבים לסלוח, ללא קשר ליחסינו לפוגע. הואיל והאינטואיציה הראשונית שלנו היא שחובה לסלוח, אם ישנה כזו, שייכת לספרה המוסרית, הצעד הראשון יהיה לבחון האם חובה מוסרית לסלוח היא מן האפשר. אטען, תוך היעזרות בספרות המשנית הרחבה בנושא, כי סליחה תמיד נותרת מעבר לנדרש בספירה המוסרית ולעולם אינה חובה. לאחר שפסלתי את אפשרותה של חובה מוסרית, אפנה לדון בסליחה כחובה דתית ואבחן האם סליחה יכולה להיות זכות מוסרית וחובה דתית. במסגרת דיון זה אפנה לתפישת הסליחה שמציג קירקגור בעבודות אהבה, תפישה הקושרת בין אהבה לסליחה. אולם קירקגור כותב במסגרת דתית-נוצרית שרבים מאתנו איננו מקבלים, לכן בשלב הסופי ארצה לבחון האם ניתן לבסס חובה לסלוח כחובה המבוססת על אהבה, מבלי להתחייב למסגרת דתית. במסגרת דיון זה אניח כי אהבה אינה מגיעה למיצוי במסגרת המוסר ולפיכך יכולה להיות חובה לסלוח כחובה של אהבה אשר חורגת מגבולות המוסר. עם השלמת מהלך זה והצגת מסקנותיו, אני מקווה להציע תשובה מלאה ומקיפה לשאלת הדיון, כזו הבוחנת את כלל הספרות ואופני ההתייחסות במסגרתם ניתן לדון בה.
Bio: Giuseppe Cecere is Associate Professor of Arabic Language and Literature at the University of Bologna. He holds a Ph.D. in Near Eastern Studies (History and Philology) from the University of Florence (2007). He was Fellow Researcher in Arabic and Islamic Studies at the IFAO (Institut Français d'Archéologie Orientale) in Cairo from 2010 to 2014. His researches focus on Sufi “presence” in the multicultural and multi-religious context of the Egyptian society, mainly in the Mamluk era and in contemporary times
פרופ' אלישבע באומגרטן מכהנת כראש האקדמי של בית ספר ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ללימודים מתקדמים במדעי הרוח
מתמקדת בהיסטוריה החברתית של יהודי אשכנז בימי הביניים. מחקריה עוסקים במשפחה, במגדר ובחיי יום בקרב הקהילות היהודיות בגרמניה ובצפון צרפת תוך השוואה בין חיי היהודים לאלה של שכניהם הנוצריים. ספרה הראשון עסק בהורים, ילדים וחיי משפחה יהודיים במאות ה-12 וה-13 והתפרסם בהוצאת אוניברסיטת פרינסטון באנגלית (2004) ובמרכז זלמן שזר בעברית (תשס"ו). ספרה השני בוחן את העשייה הדתית היומיומית של גברים ונשים יהודיים ומשווה אותם לשכניהם הנוצרים (הוצאת אוניברסיטת פנסילווניה, 2014). לאחרונה עוסקת באומגרטן בהיסטוריה החברתית של נישואין יהודיים בימי הביניים. מאמריה האחרים עוסקים בטקסי חיים, סיפורים, מיילדות ותרבות חומרית בימי הביניים.
Raz Chen-Morris holds an M.A. (cum laude, in the history of medieval and Renaissance science) and a Ph.D. (2001) from Tel Aviv University. Throughout his studies Chen-Morris taught at several high schools and colleges, among them IASA High School in Jerusalem, The Bezalel Academy of Arts and Design in Jerusalem, Tel Aviv University, and Seminar Hakibbutzim. For From 2003-2014 he was a senior lecturer at the STS graduate program at Bar Ilan University. Today Chen-Morris is an associate professor in the History department at the Hebrew University of Jerusalem.
He has published widely on Renaissance science, concentrating on Kepler’s optics. His major publications to date are: Measuring Shadows: Kepler's Optics of Invisibility ((University Park, PA: Penn State University Press, 2016). With Ofer Gal, Baroque Science ((Chicago: The University of Chicago Press, 2013). Together with Ofer Gal he edited Science in the Age of Baroque, International Archives of the History of Ideas, Dordrecht: Springer Verlag, 2012. Together with Hanan Yoran and Gur Zak, he edited a special issue of The European Legacy, (20:5, 2015) on Humanism and the Ambiguities of Modernity.
Among his publications, one can note: “Optics, Imagination, and the Construction of Scientific Observation in Kepler’s New Science”, The Monist (2001); “Shadows of Instruction: Optics and Classical Authorities in Kepler’s Somnium”, Journal for the History of Ideas (2005); “From Emblems to Diagrams: Kepler’s New Pictorial Language of Scientific Representation”, Renaissance Quarterly (2009); (With Ofer Gal) “Baroque Optics and the Disappearance of the Observer: From Kepler’s Optics to Descartes’ Doubt”, Journal of the History of Ideas (2010); with Rivka Feldhay, "Framing the Appearances in the Fifteenth Century: Alberti, Cusa, Regiomontanus, and Copernicus" (2017); and more recently "Geometry and the Making of Utopian Knowledge in Early Modern Europe", in Nuncius 35:2 (forthcoming September, 2020).
Currently his research is entitled “Geometry and the Making of Utopian Knowledge in Early Modern Europe”. The aim of this research project is to investigate the relationship of knowledge and especially practices of knowledge, Renaissance and Baroque poetics and political power in the crucial early stages of the Scientific Revolution of the 17th century. This research project is supported by the Israel Science Foundation (grant No. 312/20)
Bio:Deborah Starr is Professor of Modern Arabic and Hebrew Literature and Film in the Department of Near Eastern Studies, and Director of the Jewish Studies Program. She received a Ph.D. in Comparative Literature from the University of Michigan. She writes and teaches about identity and intercommunal exchange in the modern Middle East, with a focus on the Jews of Egypt. She is the author of Togo Mizrahi and the Making of Egyptian Cinema (University of California Press, 2020) and Remembering Cosmopolitan Egypt: Literature, Culture, and Empire (Routledge, 2009). She is also the co-editor, with Sasson Somekh, of Mongrels or Marvels: The Levantine Writings of Jacqueline Shohet Kahanoff (Stanford University Press, 2011). Her research and teaching interests include cosmopolitanism, postcolonial studies, minorities of the Middle East, film, and urban studies. (link)
Course Information:
38961: Egyptian Cinema
This course will trace the development of the Egyptian film industry from the 1930s, through the "Golden Age" during the Nasser era, to the rise of gritty urban films int he 1970s. We will also discuss the decline in film production, and the challenges the film industry faces today.
Public Lecture: Crimes of Mistaken Identity in Togo Mizrahi's Alexandria
Selected publications
Books
Togo Mizrahi and the Making of Egyptian Cinema. (University of California Press, 2020). Open Access: www.ucpress.edu/9780520366206
Mongrels or Marvels: The Levantine Writings of Jacqueline Shohet Kahanoff. Co-edited with Sasson Somekh. (Stanford University Press, 2011).
Remembering Cosmopolitan Egypt: Literature, Culture and Empire. (Routledge, 2009).
Published Articles
“Reading, Writing, and Remembering: Ronit Matalon and the Literature of Egyptian Jewish Memory” (In Hebrew) Mikan: A Journal of Israeli and Jewish Literature and Culture. 18 (September 2018), 141-154.
“Chalom and cAbdu Get Married: Jewishness and Egyptianness in the Films of Togo Mizrahi.” The Jewish Quarterly Review. 107, no.2 (2017): 209-230. doi: 10.1353/jqr.2017.0007.
“Masquerade and the Performance of National Imaginaries: Levantine Ethics, Aesthetics, and Identities in Egyptian Cinema,” Journal of Levantine Studies 1, no.2 (2011): 31-57.
“Sensing the City: Representations of Cairo’s Harat al-Yahud,” Prooftexts, 26, no. 1-2 (2006): 138-162. doi: 10.1353/ptx.2007.0010
“Drinking, Gambling, and Making Merry: Waguih Ghali’s Search for Cosmopolitan Agency,” Middle Eastern Literatures 9, no. 3 (2006): 271-285. doi: 10.1080/14752620600999896
Revised and updated version printed in The Edinburgh Companion to the Arab Novel in English, edited by Nouri Gana (University of Edinburgh Press, 2013).
“Recuperating Cosmopolitan Alexandria: Circulation of Narratives and Narratives of Circulation,” Cities. 22, no.3 (2005): 217-228. doi: 10.1016/j.cities.2005.03.009
“Reterritorializing the Dream: Orly Castel-Bloom’s Remapping of Israeli Identity,” in Mapping Jewish Identities, edited by Laurence J. Silberstein (NYU Press, 2000).
“Egyptian Representation of Israeli Culture: Normalizing Propaganda or Propagandizing Normalization?” in Review Essays in Israel Studies, Books on Israel 5, edited by Laura Eisenberg and Neil Caplan. (SUNY Press, 2000).
“Writing about Writing about Alexandria,” Politics/Letters. 13 (September 2018).
Interview with Diana Athill, The Diaries of Waguih Ghali: An Egyptian Manic Depressive in the Swinging Sixties, edited by May Hawas. Vol. 1 (American University in Cairo Press, 2017).
Interview with Samir Basta, The Diaries of Waguih Ghali: An Egyptian Manic Depressive in the Swinging Sixties, edited by May Hawas. Vol. 2 (American University in Cairo Press, 2017).
Bio: Phil Bohlman’s teaching and research draw upon diverse methods and perspectives in music scholarship to forge an ethnomusicology built upon foundations in ethnography, history, and performance. He is particularly interested in exploring the interstices between music and religion, music, race, and colonial encounter, and music and nationalism. The study of Jewish music in modernity has provided a primary focus for his research for four decades, and since 1998 has provided the context for his activities as a performer, both as the Artistic Director of the New Budapest Orpheum Society (a Jewish cabaret and ensemble-in-residence at the Humanities Division), and in stage performances with Christine Wilkie Bohlman (the College) of works for piano and dramatic speaker created during the Holocaust. With the New Budapest Orpheum Society, Phil has released four CDs, most recently As Dreams Fall Apart: The Golden Age of Jewish Stage and Film Music, 1925–1955 (Cedille Records 2014). His work in historical performance has been recognized with the Noah Greenberg Award from the American Musicological Society and the Donald Tovey Prize from Oxford University. Since 2008, Phil has been conducting research India, especially in Kolkata, Varanasi, and rural West Bengal. His research on the Eurovision Song Contest is ongoing.
Course Information: THE CABARETESQUE IN JEWISH MUSIC
Word and song together join in this evening devoted to the cabaretesque in Jewish music. The cabaretesque, a term created for the evening, is a performative moment in which cultural, religious, and aesthetic differences of modern Judaism converge upon a stage, both metaphorical and physical, mediated by music to reframe the narratives of the everyday and of history
Publications
Heiner Müller and Heiner Goebbels’s Wolokolamsker Chaussee. Bloomsbury, 2021.
World Music: A Very Short Introduction. 2nd ed. Oxford University Press, 2020.
Wie sängen wir Seinen Gesang auf dem Boden der Fremde! Jüdische Musik des Aschkenas zwischen Tradition und Moderne. LIT Verlag, 2019.
Sounding Cities: Auditory Transformations in Berlin, Chicago, and Kolkata (coedited with Sebastian Klotz and Lars-Christian Koch). LIT Verlag, 2018.
Song Loves the Masses: Herder on Music and Nationalism (with J. G. Herder). University of California Press, 2017.
Jazz Worlds / World Jazz (coedited with Goffredo Plastino). University of Chicago Press, 2016.
Resounding Transcendence: Transitions in Music, Religion, and Ritual (coedited with Jeffers Engelhardt). Oxford University Press, 2016.
This Thing Called Music: Essays in Honor of Bruno Nettl (coedited with Victoria Lindsay Levine). Rowman & Littlefield, 2015.
As Dreams Fall Apart: The Golden Age of Jewish Stage and Film Music, 1925–1955 (double-CD with the New Budapest Orpheum Society). Cedille Records, 2014.
The Cambridge History of World Music (ed. by Philip V. Bohlman). Cambridge University Press, 2013.
Revival and Reconciliation: Sacred Music in the Making of European Modernity. Scarecrow Press, 2013.
Hanns Eisler – In der Musik ist es anders (with Andrea F. Bohlman). Hentrich & Hentrich, 2012.
Balkan Epic: Song, History, Modernity (coedited with Nada Petković). Scarecrow, 2012.
Gramlich-Oka, Bettina. 2017. “‘Knowing the [Confucian] Way’ and the Political Sphere.” In Religion, Culture and the Public Sphere in China and Japan (Religion and Society in Asia Pacific), ed. Albert Welter, Jeffrey Newmark, pp. 87–114. Palgrave MacMillan.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2016年。「「道を知る」こと—学問の転換期と頼春水」小室正紀(編)『幕藩制転換期の経済思想』慶應義塾大学出版会, pp. 1–29.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2016年。「日本経済思想の文献のヨーロッパ言語への翻訳について — 十九世紀を中心に」川口浩(編)『時間と空間の中で経済思想史』、ぺりかん社, pp. 185–213.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2015年。「欧米における日本経済思想史研究」川口浩、石井寿美世、ベティーナ・グラムリヒ=オカ、劉群芸 (著者) 『日本経済思想史—江戸から昭和』勁草書房, pp. 271–291.
グラムリヒ=オカ・ベティーナ。2013年。「仙台藩医工藤平助と幕府の政策」『日米欧からみた近世日本の経済思想』川口浩、グラムリヒ=オカ・ベティーナ (共編者), 岩田書院, pp. 163–228.
Gramlich-Oka, Bettina. 2013. “Tales from the North.” In An Edo Anthology Literature from Japan’s Mega-City, 1750–1850, ed. Sumie Jones and Watanabe Kenji, pp. 377–88. University of Hawai‘i Press.
Gramlich-Oka, Bettina. 2012. “Nagasaki: A Thorn in the Eye of the Shogunate?” In Nanny Kim, Anke Scherer and Keiko Nagase-Reimer (eds.), Leiden: Brill (Monies, Markets and Finance in China and East Asia, vol. 2).
Gramlich-Oka, Bettina. 2010. “A Domain Doctor and Shogunal Policies.” In Bettina Gramlich-Oka and Gregory Smits (eds.). Economic Thought in Early Modern Japan. ed. Bettina Gramlich-Oka and Gregory Smits, pp. 111–56. Leiden: Brill.
Gramlich-Oka, Bettina. 2010. “A Father’s Piece of Advice: Confucian Cultivation for Women in the Late Eighteenth-Century.” In The female as subject: reading and writing in early modern Japan. P. F. Kornicki, Mara Patessio and G. G. Rowley (eds.). Michigan University Press, 123–40.
Journal Articles
ベティーナ・グラムリヒ=オカ。「只野真葛のキリシタン考」 、国際日本学研究所研究成果報告集『国際日本学』13号、法政大学, pp. 183–208.
Gramlich-Oka, Bettina. 2011.“Neo-Confucianism Reconsidered: Family Rituals in the Rai Household.” U.S.-Japan-Women’s Journal, 39: 7-37.
Co-author Anthony Grafton, "I have always loved the Holy Tongue". Isaac Casaubon, the Jews, and a Forgotten Chapter in Renaissance Scholarship, Cambridge Mass., January, 2011.
“A Rabbinic disquisition of Leviticus 26:3-16: A Utopian Vision between Jews and Christians” in Scriptural Exegesis. The Shapes of Culture and the Religious Imagination: Essays in honour of Michael Fishbane, Oxford University Press, 2008, 121-34.
“Abraham and the Nations in a late Midrash” in Brill Series in Ancient Judaism and early Christianity, 2010
“Azariah de' Rossi and Pythagoras, or what has Classical Antiquity to do with Halakhah?” in Tov Elem. Memory, Community and Gender in Medieval and Early Modern Jewish Societies. Essays in honor of Robert Bonfil, Jerusalem, 2011, 178-87.
“La quête de Philon dans l’historiographie juive du XVIE siècle” in B. Decharneux and S. Inowlocki (eds) Philon d’Alexandrie. Un penseur à l’intersection des cultures gréco-romaine, orientale, juive et chrétienne. Turnhout (2011), 403-32.
Bio: Arnold I. Davidson is currently Distinguished Professor of Humanities at The Hebrew University of Jerusalem. He teaches in several departments, principally in the Department of Jewish Thought and the Department of Romance Studies.
He is also the Robert O. Anderson Distinguished Service Professor Emeritus in the Department of Philosophy, the Department of Comparative Literature, the Department of Romance Languages and Literatures, the Committee on the Conceptual and Historical Studies of Science, the Divinity School, and the Stevanovich Institute on the Formation of Knowledge. He has served as European Editor of Critical Inquiry, and he has also been a director of the France-Chicago Center. His major fields of research and teaching are the philosophy of Judaism, the history of contemporary European philosophy, the history of moral and political philosophy, the history of the human sciences, the history and philosophy of religion, and literature as a form of philosophical expression.
Selected Publications:
Gli esercizi spirituali della musica. Improvvisazione e creazione. Mimesis Edizioni, 2020.
Series editor of the English translation of the courses of Michel Foucault at the Collège de France. Palgrave Macmillan, UK/USA. (This series will result in thirteen volumes.)
Co-author of Reflexões sobre o nacional-socialismo. Editora Âyiné, 2017.
Editor of Pierre Hadot, Studi di filosofia antica. Edizioni ETS, 2014.
Religión, razón y espiritualidad. Ediciones Alpha Decay, Barcelona, 2014.
Editor of Primo Levi, Vivir para contar. Escribir tras Auschwitz. Ediciones Alpha Decay, Barcelona, 2010.
Editor of La vacanza morale del fascismo. Intorno a Primo Levi. Edizioni ETS, 2009.
Co-editor of Michel Foucault. Philosophie. Gallimard, 2004 (an anthology of the writings of Michel Foucault).
Editor of Pierre Hadot. Exercices spirituels et philosophie antique.Albin Michel, 2002. (Translation into approximately ten languages, with a new preface in the Italian Edition.)
Editor of Foucault and His Interlocutors. The University of Chicago Press, 1997.
La philosophie comme manière de vivre (Co-authored with Pierre Hadot and Jeannie Carlier). Albin Michel, 2001. (Translated into approximately ten languages) - English translation: The Present Alone is Our Happiness: Conversations with Jeannier Carlier and Arnold I. Davidson (translated by Marc Djaballah), Stanford University Press, 2009.
“Spiritual Exercises, Improvisation, and Moral Perfectionism: With Special Reference to Sonny Rollins,” in Oxford Handbook of Critical Improvisation Studies. Edited by George E. Lewis and Benjamin Piekut. Oxford University Press, 2016.
Bio: A scholar of Milton and early modern literature and intellectual history, Steve Fallon has written two books on Milton, one examining his materialism in light of seventeenth-century philosophical debates and the other exploring his anomalous self-representations against the background of conventional Puritan autobiography. He has also co-edited Milton’s Complete Poetry and Essential Prose for Modern Library and an essay collection, Immortality and the Body in the Age of Milton. A Guggenheim Fellowship is supporting his current book project on parallels in the thought of Milton and Isaac Newton. Fallon is on the editorial boards of the Yale Milton Encyclopedia and of Milton Studies; he is on the advisory board of Papers on Language and Literature, and he has served on the advisory board of PMLA. He has twice been an NEH Fellow as well as a Fellow of the Woodrow Wilson Foundation. Named the Milton Society of America’s Honored Scholar in 2011, he later served as the Society’s president. With Clark Power, he co-founded a series of courses on literary and philosophical classics at the South Bend Center for the Homeless, and he is a founding member of the Faculty Steering Committee of the Notre Dame/Holy Cross Moreau Educational Initiative, which offers AA and BA degree programs at Westville Correctional Facility. He teaches courses on Shakespeare, Milton, and lyric poetry at the prison.
Selected Publications:
Immortality and the Body in the Age of Milton. Co-edited with John Rumrich. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.
Milton, John. Complete Poetry and Selected Prose. Co-edited with William Kerrigan and John Rumrich. New York: Random House, 2007.
Milton’s Peculiar Grace: Self-representation and Authority. Ithaca: NY: Cornell University Press, 2007. (paperback edition, Cornell UP, 2008).
Milton among the Philosophers: Poetry and Materialism in Seventeenth-Century England. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1991 (paperback edition, Cornell UP, 2006). Winner of Milton Society of America's Hanford Book Award.
“Milton, Newton, and the Implications of Arianism.” In Milton in the Long Restoration. Ed. Blair Hoxby and Ann Baynes Coiro. Pp. 319-34. Oxford: Oxford University Press, 2016.
“Milton in Intellectual History.” In A New Companion to Milton. Ed. Thomas N. Corns. Pp. 356-75. Oxford: Wiley Blackwell, 2016.
"Wordsworth after Milton: Paradise Lost and Regained in 'Nutting.'" Partial Answers: Journal of Literature and the History of Ideas 13.2 (2015): 193-213.
“Milton as Narrator in Paradise Lost.” In The Cambridge Companion to ‘Paradise Lost.’ Ed. Louis Schwartz. Pp. 3-16. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
“Milton and Literary Virtue.” Journal of Medieval and Early Modern Studies. 42 (2012): 181-200.
“Nascent Republican Theory in Milton’s Regicide Prose.” In The Oxford Handbook to Literature and the English Revolution. Ed. Laura L. Knoppers. Pp. 309-26. Oxford: Oxford University Press, 2012.
"Milton on Himself." In Milton in Context. Ed. Stephen Dobranski. Pp. 46-57. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
"'The strangest piece of reason': Milton's Tenure of Kings and Magistrates." In The Oxford Handbook to Milton. Ed. Nicholas McDowell and Nigel Smith. Pp. 241-51. Oxford: Oxford University Press, 2009.
“Paradise Lost in Intellectual History." In ACompanion to Milton. Ed. Thomas N. Corns. Pp. 329-47. Oxford, Blackwell, 2001.
“Hunting the Fox: Equivocation and Authorial Duplicity in The Prince.” PMLA 107 (1992): 1181-95.
Bio: John Lie (pronounced "Lee") was born in South Korea, grew up in Japan and in Hawaii, and attended Harvard University where he received A.B. magna cum laude in Social Studies in 1982 and Ph.D. in Sociology in 1988. Currently he is C.K. Cho Professor of Sociology at the University of California, Berkeley.
Taking literally C. Wright Mills's notion of the sociological imagination to study the intersection of biography, history, and social structure Lie's sociological imagination trilogy has explored his Korean origins and Korean diasporic trajectories. The trilogy includes Blue Dreams: Korean Americans and the Los Angeles Riots (with Nancy Abelmann, Harvard University Press, 1995), Han Unbound: The Political Economy of South Korea (Stanford University Press, 1998), and Multiethnic Japan (Harvard University Press, 2001). A recent addition to this corpus is Zainichi (Koreans in Japan): Diasporic Nationalism and Postcolonial Identity (Berkeley: University of California Press, 2008). An envoi, The Korean Diaspora, is forthcoming. Link.
Public Lecture: ‘Cultural Divergence in Japan and South Korea? A View through Popular Music’
Selected Publications:
2008 Zainichi (Koreans in Japan): Diasporic Nationalism and Postcolonial Identity, University of California Press
2004 Modern Peoplehood Harvard University Press (paper ed by University of California Press)
2001 Multiethnic Japan Harvard University Press
1998 Han Unbound: The Political Economy of South Korea Stanford University Press
1995 Blue Dreams: Korean Americans and the Los Angeles Riots Harvard University Press (with Nancy Abelmann)
Published Articles and Chapters
2012. "Asian Studies / Global Studies"
2012 "What Is the K in K-pop?"
2008 "Social Theory, East Asia, Science Studies"
2008 "Zainichi Recognitions"
2007 "Political Sociology" (with Ryan Calder)
2007 "Global Climate Change and the Politics of Disaster"
Bio: Yukio Lippit received his B.A. (1993) in Literature from Harvard University and his M.A. (1998) and Ph.D. (2003) in Art and Archaeology from Princeton University. He specializes in Japanese painting of the medieval and early modern periods. His book Painting of the Realm: The Kano House of Painters in Seventeenth-Century Japan (University of Washington Press, 2012) explores the ways in which attendant painters to the Tokugawa shogun developed a genealogical mode of painting that conditioned emerging historical views of Japanese painting. Painting of the Realm was awarded both the Charles Rufus Morey Book Award by the College Art Association and the John Whitney Hall Book Prize by the Association for Asian Studies.
Bio: John Ma joined the Department in 2015, after working at Corpus Christi College and the Faculty of Classics at Oxford for fifteen years. Before that, he worked in the Classicss Department at Princeton (during which period he lived in New York). He received a B.A. (Literae Humaniores) and D.Phil. (Ancient History) from Oxford University. His main interests lie in the history of the ancient Greek world and its broader context (including the ancient near-east). Within Greek history, he is particularly interested in the handling of epigraphical and archaeological evidence, historical geography, and the complexities of the Hellenistic world. His research tries to combine philological attentiveness (especially in the case of Greek inscriptions), interpretive awareness (for literary but also documentary evidence), groundedness in materiality and concrete space, and a feeling for legal, social and economic realities.
Selected Publications:
Antiochos III and the Cities of Western Asia Minor (ed. 2 2002).
"Chaironeia 338: Topographies of Commemoration", JHS 128 (2008), 72-91.
Department: History of Humanities and International Relations
Bio: After studying history, political science and Islamic studies at the Saarland University as well as a study visit to Damascus / Syria, Sabine Mangold-Will received her doctorate from Elisabeth Fehrenbach with a scholarship from the Saarland State Graduate Fund and as a research assistant at the Chair for Newer and Newcomers History of the Saarland University. From 2003 to 2009 she was a research assistant at the Chair for Modern History / Jean Monnet Chair for European Integration at the Bergische Universität Wuppertal with Franz Knipping. From 2010 to 2016 she was junior professor for modern and contemporary history with a focus on the history of science and international relations at the Bergische Universität Wuppertal. In 2010 she completed her habilitation and received the Venia legendi for the subject of modern and contemporary history. In 2010/11 she was a substitute professor for Modern and Contemporary History / Western Europe at the University of Duisburg-Essen . In 2015 she was a Senior Fellow at the Mandel School for Advanced Studies in the Humanities and Visiting Professor at the Franz Rosenzweig Minerva Research Center for German-Jewish Literature and Cultural History at the Hebrew University of Jerusalem . In 2016 she was professeure invitée at the École normal supérieure(ENS), Paris, as part of the Labex TransferS. Since 2016 she has been Academic Senior Councilor at the University of Cologne at the Chair for Modern and Contemporary History at Ute Planert .
Mangold-Will's research areas are the history of science and transfer with a focus on Europe-Middle East relations, the transnational Weimar Republic, the history of oriental studies and the reception of the Orient, German-Turkish relations and Jewish orientalism.(link)
Bio: Joseph Maran is professor of pre- and protohistory at Heidelberg University. Since 1994, he has directed the German Archaeological Institute excavation at Tiryns, and since 2013 he has been codirector of the Heidelberg Cluster of Excellence “Asia and Europe in a Global Context.” His current research interests are related to issues of interculturality and changing lifeworlds, of the nexus between architecture and social practice, as well as between material culture and social memory in societies between the fourth and second millennia B.C.E. at the Mediterranean interface between Europe and Asia.
Course Information:
Transformation of East Mediterranean societies from the 13th to the 12th cents. BCE
Bio: Lorenzo Perrone is Professor of Early Christian Literature in the Department of Classics and Italian Studies at the University of Bologna. His research interests are the history of the Holy Land in Late Antiquity, the history of monasticism and Eastern Christianity, the study of Origen and the history of biblical interpretation.
Bio: Thomas Staubli graduated in Mechanical Engineering from the Swiss Federal Institute of Technology (ETH) in Zürich. After two years of post-doctoral research in the field of flow induced vibration at Lehigh University, Pennsylvania, he worked in experimental fluid mechanics at Sulzer Hydro (now Andritz Hydro) in Zürich. He then headed the Hydro Machinery Laboratory at the ETH Zürich. During this period he directed research projects in the field of hydraulic machinery. Since 1996 he is professor for Fluid Mechanics and Hydro Machines at the Hochschule Luzern.
Selected Publications:
C. Widmer, T. Staubli, N. Ledergerber: "Unstable Characteristics and Rotating Stall in Turbine Brake Operation of Pump-Turbines", ASME, J. Fluids Eng., 04.2011, Volume 133, Issue 4 Ziada S., Staubli T. (eds): "Flow Induced Vibration", Proceedings of the 7th Int. Conf. on Flow Induced Vibration, Balkema 2000 Billeter P., Staubli T.: "Flow-induced multiple-mode vibrations of gates with submerged discharge", J. Fluids and Structures, Vol. 14, 2000, p. 323-338 Deniz S., Staubli T.: "Oscillating rectangular and octogonal profiles: Interaction of leading- and trailing-edge vortex formation", J. Fluids and Structures, Vol. 11, 1997, p. 3-31 Kaupert K., Holbein P., Staubli T.: "A first analysis of flow field hysteresis in a pump impeller", J. Fluids Engineering, Vol. 118, December 1996, p. 685-691 Staubli T., Rockwell D.: "Pressure fluctuations on an oscillating trailing edge", J. Fluid Mechanics, 1989, Vol. 203, p. 307-346 Staubli T., Rockwell D.: "Interaction of an Unstable Planar Jet with an Oscillating Leading Edge", J. Fluid Mechanics, 1987 Staubli T.: "Calculation of the Vibration of an Elastically Mounted Cylinder Using Experimental Data from Forced Oscillation", Trans. ASME, J. Fluids Engineering, Vol. 105, June 1983, p. 225-229
Course Information:
Insight through Images: Iconographic Methods and Interpretation of Biblical Texts
Insight through images. Iconographic methods and interpretation of Biblical texts.
Alongside texts, images are important historical and anthropological sources. This course has
four aims: 1. It will introduce the methods of the interpretation of iconographic sources. How
does an image work? Key categories such as «iconem», «icon», «image», «iconography»,
«iconology» and «constellation» will be explained and richly illustrated. 2. The history of
some important Levantine motifs will be demonstrated. 3. An overview of the most important
iconographic source material for Biblical scholars will be given. 4. Examples of the
constellation «Justified before God» will illustrate the connection of images to interpretation
ofthe Biblical text.
Public Lecture: Yehezkel Kaufmann as a student in Bern (1914-1918)
תקציר המחקר: עבודת הדוקטור תדון במיקומו של אמיל חביבי בתרבות ובספרות העברית. העבודה תעסוק ביצירותיו של חביבי בשפת המקור, היינו הערבית, ובעיקר ביצירותיו שתורגמו על-ידי אנטון שמאס לעברית. המטרה של המחקר היא לבחון את הדרך שבה נוכח אמיל חביבי בקרב קהל הקוראים בעברית.
העבודה תנסה להתחקות אחרי הייצוגים השונים של חביבי בשתי השפות, תוך התייחסות מיוחדת לתרגומים לעברית. ייעשה בה ניסיון לבחון את השאלה: איך מוצג סופר ערבי בפני קהל הקוראים בעברית, ובמיוחד לאלה השייכים לתרבות הרוב? כדי לענות על שאלה זו אצטרך לערוך קריאה משווה בין היצירה בערבית לבין תרגומה בעברית כדי לעמוד בין השאר על הכוח של הטקסט וסגנונו למשוך ולדחות את קוראיו. במהלך הדיון אתייחס גם לאנטון שמאס כסופר פלסטיני שכותב בעברית ואשר יצירותיו זכו למעמד רם בתרבות העברית. לצורך זה, ייעשה דיון בפוליטיקה של התרגום והשפעתה על ההכרעות הפואטיות של המתרגם: למה בוחרים בטקסט מסוים לתרגמו ולמה מדירים טקסטים אחרים? מהם הקריטריונים התרבותיים והאתניים העומדים מאחורי בחירה זו? איך זה משרת את תרבות הרוב בתור תרבות הגמונית? ומהם היחסים הנרקמים או שיש שאיפה לרקום בין מיעוט לבין רוב? וגם: למה בוחרים לתרגם בתקופה מסוימת לעומת אחרת? איך זה משפיע על הצגת "האחר המתורגם" ועל קבלתו בתוך תרבות הרוב? אנסה לעמוד על מניעיו מאחורי הבחירות שעשה כמתרגם וזאת להבין את הטכניקות שדרכן הוא מנסה לפלס דרך לחביבי בספרות העברית. נוסף לכך, אנסה לבחון את רכיבי המינוריות שביצירותיו שאפשרו לו להיכנס לתרבות העברית מבלי לאיים עליה ועל הקוראים היהודים עצמם. למטרה זו אבחן יצירות אחרות של סופרים אחרים שתורגמו לעברית ונדחו, ואשווה בין חביבי לבינם.
המחקר יתמקד בעיקר בארבע יצירות של חביבי שתורגמו לעברית והן: סיפורים בודדים שתורגמו מתוך הספר 'שישיית ששת הימים' וכן 'האופסימסט' (1984), 'אח'טיה' (1988) ו'סאריא בת השד הרע' (1993).
חלק מהדיון יעסוק בתפיסת הרומן של חביבי כרומן המייצג את הקולקטיב הערבי בישראל. לצורך זה תידון דמותו של הערבי בכלל כאשר חביבי מהווה ערוץ שדרכו מייצרים דמות טיפוסית מסוימת. השילוב בין שתי התרבויות, הערבית והעברית, מאפשר פרישת עולם מחקרי שלם שיחשוף את יחסי הכוח בתוך כל אחת מן התרבויות ויאיר את מקומו של סופר מרכזי כחביבי בתרבות העברית.
נושא מחקר: קפלות קבורה בממלכת נאפולי בעת החדשה המוקדמת: פרקטיקה וחוויה
מנחה: ד"ר לולה קנטור-קזובסקי
תקציר מחקר: במרכז המחקר עומדות קפלות שנבנו בדרום איטליה במאות החמש-עשרה והשש-עשרה, בהן ניתן למצוא תכניות ייחודיות המשלבות ארכיטקטורה, פיסול, תאורה וחפצים קדושים. כאלו הן קפלות הדורשות מהמאמין להתכופף מתחת או להקיף פיסול. דרך בחינתן אני מבקש לדון ביחסים המורכבים שנוצרים במרחב השלם והאופן שבו אמנים עשו שימוש במדיה שונים כדי לגרות את המאמין וליצור עבורו חוויה רגשית ומנטלית.
תקציר ביוגרפי: בוגר תואר ראשון במתמטיקה ותולדות האמנות באוניברסיטה העברית ותואר שני בתולדות האמנות בתכנית לתלמידי מוסמך מצטיינים של בית ספר מנדל. מתעניין מהיבטים חומריים של יצירות אמנות, החלפה תרבותית וחווית הצפייה שיוצרים מרחבים שונים. משמר נייר וספרים בספרייה הלאומית.
פרסומים
"אימהות ובנים: אמפתיה כלפי חיילים בישראל בראי התרבות החזותית", בתוך אני-הוא: האמפתיה בהיסטוריה, בחברה ובתרבות, בעריכת גלית נגה-בנאי ואחרים. ירושלים: הוצאת מאגנס, 2023.
נושא המחקר: מודאליות ואווידנציאליות בממשק תחביר-סמנטיקה
שם המנחה: פרופ' עידית דורון, ד"ר עינת רובינשטיין
תקציר: בכוונתי לבחון תופעה המכונה בספרות "אפקט האקטואליזציה", שעוסקת במקרים בהם ביטויים מודאליים בנטיית העבר הפשוט מדגימים משמעות של כוונה שמומשה. העבודה תתייחס לספרות תאורטית בתחומים סמנטיקה, תחביר ומורפולוגיה והממשק ביניהם, מזווית סינכרונית ודיאכרונית. העבודה תתמקד בתופעה בעברית, תוך בחינת הניתוחים התאורטיים, לאור נתונים מקורפוס של עברית מודרנית דבורה, וכן מקורפוסים של עברית כתובה בשלבים מוקדמים יותר.
נושא המחקר: גשרים אפיסטמיים בין רמות הסבר שונות בחקר המודעות - גישה מונחית נתונים
שם המנחה: פרופ' רן חסין
תקציר המחקר: בעזרת שיטות מונחות-נתונים, אנו בונים מודלים עשירים של ההעדפות של הלא-מודע האנושי. בעזרת מודלים אלה נבקש להשוות באופן ישיר בין שיטות שונות לתיאור החוויה המודעת, וליצור גשר בין כלים המבוססים על רמות הסבר שונות - ביולוגיות ופסיכולוגיות.
תקציר ביוגרפי: אני חוקר את תהליך הסינון של תוכן למודעות האנושית, תוך שימוש במודלים מונחי נתונים. זאת, בתקווה לחשוף משהו מההעדפות הבסיסיות של הקוגניציה האנושית, ולפתח הבנה של המנגנונים העומדים מאחורי כניסה למודעות של תוכן מיוצג.
מאמרים ופרסומים:
Abir, Y., Sklar, A. Y., Dotsch, R., Todorov, A., & Hassin, R. R. (Under review). Determinants of conscious experience – a data-driven approach.
נושא המחקר: האם אנו מחויבים לסלוח לאנשים שאנו אוהבים?
שם המנחה: ד"ר שרון קרישק
תקציר: עבודת התזה עוסקת בשאלה האם אנו מחויבים לסלוח לאנשים שאנו אוהבים. מדובר בשאלה מורכבת הדורשת בירור של מונחי היסוד בהם היא עוסקת, אהבה וסליחה, כמו גם סוג החובה בה מדובר (האם מדובר בחובה מושלמת או בלתי מושלמת במונחים של קאנט. האם זו חובה מוסרית, דתית, או חובה מסוג אחר). אף על פי שכל אדם יבין לבטח את השאלה הנשאלת, היות שהיא עוסקת בשניים ממושגי היסוד המכוננים את החיים האנושיים, מבט מעמיק יחשוף כי אין זה פשוט כלל להגדירם.
לאור היקף ומורכבות הנושא, אפתח את הדיון בשאלה האם אנו אי פעם מחויבים לסלוח, ללא קשר ליחסינו לפוגע. הואיל והאינטואיציה הראשונית שלנו היא שחובה לסלוח, אם ישנה כזו, שייכת לספרה המוסרית, הצעד הראשון יהיה לבחון האם חובה מוסרית לסלוח היא מן האפשר. אטען, תוך היעזרות בספרות המשנית הרחבה בנושא, כי סליחה תמיד נותרת מעבר לנדרש בספירה המוסרית ולעולם אינה חובה. לאחר שפסלתי את אפשרותה של חובה מוסרית, אפנה לדון בסליחה כחובה דתית ואבחן האם סליחה יכולה להיות זכות מוסרית וחובה דתית. במסגרת דיון זה אפנה לתפישת הסליחה שמציג קירקגור בעבודות אהבה, תפישה הקושרת בין אהבה לסליחה. אולם קירקגור כותב במסגרת דתית-נוצרית שרבים מאתנו איננו מקבלים, לכן בשלב הסופי ארצה לבחון האם ניתן לבסס חובה לסלוח כחובה המבוססת על אהבה, מבלי להתחייב למסגרת דתית. במסגרת דיון זה אניח כי אהבה אינה מגיעה למיצוי במסגרת המוסר ולפיכך יכולה להיות חובה לסלוח כחובה של אהבה אשר חורגת מגבולות המוסר. עם השלמת מהלך זה והצגת מסקנותיו, אני מקווה להציע תשובה מלאה ומקיפה לשאלת הדיון, כזו הבוחנת את כלל הספרות ואופני ההתייחסות במסגרתם ניתן לדון בה.